پورشه تایکان | سریع، خشن و جذاب

پورشه تایکان

بررسی پورشه تایکان

 این خودروی برقی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت (آلمان) معرفی شد. نسخه‌های اولیه سری جدید این خودرو، تایکان توربو اس و تایکان توربو نام دارند.

همچنین نسخه‌هایی با توان پایین‌تر از این سری خودروهای 2 دیفرانسیل تا پایان سال معرفی خواهند شد. نسخه‌ی بعدی که تا پایان سال بعد به این مجموعه خودروها اضافه می‌شود، تایکان کراس توریسمو می‌باشد. تا سال 2022 شرکت پورشه بیش از 6 میلیون یورو را در زمینه‌ی برقی سازی صنایع خودرویی سرمایه گذاری خواهد کرد.

 پرچم‌دار نسخه‌ی توربو اس از سری مدل تایکان می‌تواندتا 560 کیلووات (761 اسب بخار) توان تولید کند. این در حالیست که این میزان از توان تولیدی برای مدل توربو تنها 500 کیلووات(680 اسب بخار)می‌باشد.

0 تا 100 مدل توربو اس 2.8 ثانیه می‌باشد. این در حالی است که مدل توربو 0 تا 100 را در 3.2 ثانیه پر می‌کند. پیمایش مدل توربو اس 255 مایل و مدل توربو 279 مایل می‌باشد. با این حال بیشینه سرعت هر دو مدل 160 مایل بر ساعت می‌باشد.

مدل تایکان اولین خورویی است که بر خلاف سایر خودروهای برقی ، سیستم الکتریکی 800 ولتی ( بجای 400 ولت) بر روی آن سوار است. همین مسئله یک مزیت فوق‌العاده‌ای برای رانندگان مدل تایکان به حساب می‌آید. به کمک شارژرهای توان بالای جریان مستقیم می‌توان باتری این خودرو را برای پیمایش حدود 100 کیلومتر شارژ کرد. بیشینه توان تولیدی این شارژر 270 کیلووات می‌باشد.

پورشه تایکان

مدت زمانی که طول می‌کشد تا تحت شرایط ایده آل ظرفیت باتری را از 5 تا 85 درصد رساند ،22.5 دقیقه می‌باشد.

این خودرو از باتری‎‌ بهینه‌ای با ظرفیت 93.4 کیلووات ساعت بهره می‌برد. علاوه بر شارژرهای جریان مستقیم،رانندگان مدل تایکان می‌توانند خودروی خود را با شارژرهای خانگی 11 کیلوواتی جریان متناوب خانگی شارژ کنند.

طراحی آیرودینامیک این خودرو سبب شده تا  مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش و در نتیجه پیمایش این خودرو افزایش یابد.

مدل تایکان بهانه‌ای شد تا پورشه برای اولین بار خودرویی با تودوزی چرمی رایگان به بازار عرضه کند. طراحی داخلی خلاقانه این خودرو از مواد اولیه قابل بازیافت تشکیل شده است. همین مسئله سبب شده تا این مدل به یک کانسپت برای خودروهای دوست دار طبیعت تبدیل شود.

شکل به خصوص باتری‌هایی که در کف خودرو قرار گرفته اند، راحتی سرنشینان عقب را تامین کرده است. همچنین کوتاهی ارتفاع این خودرو موجب شده تا در گروه خودروهای اسپورت به شمار آید. علاوه بر صندوق عقب این خودرو که فضایی به حجم 366 لیتر را برای شما فراهم کرده، در جلوی خودرو نیز فضای اضافه ای به حجم81 لیتر قرار گرفته است.

در مدل‌های توربو اس و توربو شاهد قرار گرفتن موتور الکتریکی بر هر دو اکسل عقب و جلو هستیم. همین مسئله موجب شده است تا به خودرویی با چهار چرخ متحرک تبدیل شود. هماهنگ(هم زمان)بودن این 2 موتور الکتریکی سبب شده تا پیوستگی توان تولیدی و پیمایش به عنوان دو مزیت برای این خودرو به شمار آیند.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


نکته‌ی قابل توجه دیگر آن که : موتور الکتریکی،سیستم انتقال قدرت و کنترل‌گر مبدل الکتریکی همگی در یک ماژول جداگانه‌ای تعبیه شده‌اند. همین اقدام سبب شده تا این ماژول بیشترین تراکم ( چگالی ) قدرت را در میان همه‌ی پیشرانه‌های موجود در بازار داشته باشد.

طراحان این خودرو قابلیت ویژه‌ای برای این خودرو در نظر داشته‌اند، قابلیتی که امکان فشرده‌سازی بیشتر فلز مس در سیم پیچ استاتور را فراهم کرده. در نتیجه می‌توان با ثابت نگه داشتن ورودی، گشتاور و خروجی بیشتری را در اختیار داشت.

سیستم انقال قدرت 2 سرعته‌ای که در اکسل‌های عقب  قرار گرفته است، نمونه‌ای دیگر از طراحی نوین پورشه به حساب می‌آید. دنده‌ی اول مناسب برای شتاب گرفتن سریع خودرو هنگامی که خودرو در حال سکون است و دنده‌ی دوم به منظور به عقب راندن خودرو آن هم با بهره‌ی انرژی و کارایی بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پورشه برای مدل تایکان  شبکه‎ای از سیستم‌های کنترلی را گردهم آورده است. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به واحد کنترل شاسی 4 محور متحرک این خودرو اشاره کرد. کار اصلی این واحد ،تحلیل و همگون (همزمان) سازی تمامی اجزای شاسی، آن هم در آن واحد است.

از جمله وظایف دیگر این سیستم کنترلی می‌توان به سیستم تعلیق قابل تنظیم اشاره کرد. این فناوری کار خود را با سه محفظه هوا انجام می‌دهد.

از جمله دیگر سیستم‌های کنترلی دیگر می‌توان به:

 

سیستم الکترونیکی کنترل هوشمند لرزش پورشه (PASM)

سیستم کنترل هوشمند شاسی پورشه (PDCC Sort)

کارایی سیستم فوق در زمانی که هودرو در حالت اسپورت قرار می‌گیرد به حداکثر خود می‌رسد.

سیستم کنترل هوشمند رول الکترومکانیکی شامل جهت‌دهی گشتاور (PTV Plus)


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


عملکرد سیستم کنترلی 2 موتور الکتریکی و جفت اکسل‌های متحرک و سیستم بهینه‌سازی ، واقعا بی‌نظیر است. در توان‌های بالا (برای مثال 265کیلووات) قدرتی که به کمک سیستم بهینه‌سازی تولید می‌شود، به میزان قابل توجهی از سایر رقبا بالاتر می‌باشد. بررسی‌های ما نشان داده است که تقریبا 90 درصد ترمزهای روزانه‌ی این خودرو، بدون اینکه به روغن ترمز فشاری وارد شود و تنها با موتور برقی این خودرو میسر می‌شود. حالت‌های مختلف رانندگی در اینگونه خودروها معمولا از یک سازو کار مشابه پیروی می‌کنند.خودروی پورشه مدل تایکان هم از این قائده مستثنی نیست. تنظیمات بخصوصی برای بهره‌وری بیشتر از رانندگی تمام برقی برای رانندگان فراهم شده است.

که در این جهت، چهار حالت رانندگی:

  1. رینج (مسافت)
  2. نرمال(عادی)
  3. اسپورت
  4. اسپورت پلاس

در اختیار ما قرار گرفته است.

علاوه بر آن، هر کدام از این حالت‌ها را می‌توان بطور دلخواه برنامه‌دهی و شخصی سازی نمود.

پرچم‌دار خودروی برقی پورشه(مدل تایکان) در حال عرضه در آمریکای شمالی،چین و اروپا می‌باشد. این در حالی است که این 3 منطقه مهم‌ترین بازارهای فروش خودروهای برقی اسپورت را در اختیار دارند.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است ومتن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *