تسلا مدل 3 | خودرویی که نگاه دنیا به خودرو برقی را عوض کرد

تسلا مدل 3

بررسی خودروی تسلا مدل 3

و در آخر نوبت به خودروی تسلا مدل 3 رسید. خودرویی اسپرت، چابک و بدون هیچ آلایندگی. آیا واقعا این خودرو همان نسخه پیمایش استانداری (Standard Range Plus) است که مورد انتظار همگی بود؟

نکات کلیدی


مدل / سایز موتور: تسلا مدل 3 Range plus


سوخت: برق


مسافت قابل پیمایش:408 کیلومتر


به طور کلی

محصول بی‌نظیر دیگری از تسلا

سواری فوق‌العاده و چابک‌تر از مدل اس

طراحی داخلی متمرکز و فناوری محور

این نسخه در مقایسه با نسخه‌ی long range (با پیمایش 560 کیلومتر)، تنها 408 کیلومتر پیمایش دارد.

سابقه و پیش‌زمینه

پیش از این شاهد خودروهای بی‌نظیری از تسلا، همچون مدل اس و مدل ایکس بودیم. حالا بعد از انتظار طولانی مدل اس که قابلیت آفرود بهتری دارد، در انگلستان به صورت راست فرمان پا به عرصه گذاشت. این نسخه قصد دارد تا به خودروی برقی معمول هر خانواده‌ای مبدل شود.

طراحی و مهندسی

این مدل یک خودروی تمام برقی 5 نفره است. همانطور که از صندوق عقب این خودرو پیداست این خودرو نه هاچ بک است و نه شاسی بلند.

برخلاف 2 نسخه‌ی دیگر این خودرو که تمام چرخ متحرک بودند، برای این خودرو فقط محور جلو متحرک ‌می‌باشد.

همانند دیگر خودروهای برقی، باتری این خودرو در کف خودرو قرار گرفته است. همچنین در مقایسه با خودروهای دیزلی و بنزینی از فضای بیشتری بهره‌مند است. از این فضاها می‌توان به صندوق عقب بزرگ و قابلیت به عقب خواباندن صندلی‌های عقب و همچنین فضای اضافی کاپوت این خودرو که برای نگه‌داری کابل‌های شارژ استفاده می‌شود. همه این فضاها بر روی هم حجمی معادل 542 لیتر را در اختیار ما قرار داده‌اند. علاوه بر این‌ها، فضایی بین 2 صندلی جلویی هم برای شما فراهم است. به هر حال لازم به ذکر است که صندلی‌های عقب بیشتر از بزرگ‌سالان برای کودکان مناسب هستند.

فضای داخلی این خودرو به‌صورت متمرکز طراحی‌شده است. هیچ خبری از دکمه و دیگر کنترل‌گرها نیست. در داشبورد این خودرو تنها یک صفحه‌نمایش 15 اینچی قرارگرفته است. ما باور داریم که این خودرو از بیرون جلوه بهتری دارد. در نظر بیشتر افراد انتهای جلویی این خودرو بیشتر شبیه پورشه می‌باشد. این نسخه با چرخ‌های 18 اینچی ارائه می‌شود.

Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric
Hyundai-Kona-Electric
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy

تجربه رانندگی با خودروی تسلا مدل 3

این خودرو به وسیله‌ی برنامه‌ای که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شود، قابل‌دسترس است. این برنامه اطلاعاتی در مورد شارژ این خودرو در اختیار شما می‌گذارد. پس از باز کردن قفل خودرو، پیدا کردن دستگیره درب خودرو اندکی شمارا سردرگم می‌کند. اما مادامی‌که وارد خودرو بشوید متوجه خواهید شد که خودرو از پیش به‌صورت خودکار روشن‌شده است.

برخلاف دیگر خودروهای تمام برقی، شما می‌توانید در این خودرو به‌خوبی جای گرفته و رانندگی خوبی را تجربه کنید. با این حال صندلی این خودرو به صورت دستی تنظیم می‌شود. اما اینجا پایان کار تنظیمات دستی است. فرمان و آینه‌ها باید از طریق صفحه نمایش لمسی تنظیم شوند. حتی جهت باد سیستم تهویه خودرو هم از طریق تنظیمات گرافیکی صفحه نمایش قابل تنظیم است. البته ممکن است در نظر شما این اقدام کمی زیاده روی به حساب آید.

در واقع وقتی که روی این مسئله بحث می‌کنیم. متوجه آن می‌شویم که موافق قرار گرفتن همه‌ی تنظیمات و کنترل‌گرها روی صفحه نمایش نیستیم. از آن جهت که برای دیدن سرعت و اطلاعات راه هر بار باید نگاهی به سمت چپ خود بیاندازیم. فضای بزرگی روبروی راننده وجود دارد که خالی مانده است. چرا از آن فضا برای نمایش اطلاعات کلیدی استفاده نمی‌کنند.(همانند تقریبا همه‌ی خودروهای موجود در بازار). آخرین نسخه‌ی خودرو بی ام و سری 3 (که رقیب تسلا مدل 3 می‌باشد) صفحه نمایش کوچکی روبه‌روی راننده دارد؛ که با قرار گرفتن در کنار اطلاعات راه (که هم در صفحه نمایش اصلی هم در روبروی راننده قرار دارد)، فضای مناسب‌تری را فراهم کرده است.

صفحه نمایش این خودرو قابلیت چرخش به اطراف را نیز دارد. اما چالش اصلی آن توجه راننده به غیر از جاده پیش رو برای یافتن گزینه‌های مختلف است. همین مسئله برای رانندگی در سرعت‌های بالا در مسیرهای پیچ در پیچ بسیار خطرآفرین است.

برای شروع حرکت این خودرو باید اهرم دنده را که در سمت راست ستون فرمان قرار دارد، به پایین حرکت دهید. اگر به‌اندازه کافی بخت با شما یار باشد و درجایی زندگی کنید که بتوانید مستقیماً به مسیرهای پرپیچ و تاب برسید، متوجه‌ی سواری خوب آن می‌شوید. نشیمنگاه جمع‌وجور، مرکز ثقل اندک، شاسی طراحی‌شده برای قرارگیری دیفرانسیل در جلو، هندلینگ دقیق و مملو از قدرت و گشتاوری که به طور آنی در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

مشخصه‌های این مدل واقعا تحسین برانگیز است:

گشتاور 299، قدرت 271 اسب بخاری، 0 تا 100 5.6 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 225 کیلومتر بر ساعتی.

تنظیم‌گر ترمز احیا کننده هم از عملکرد خوبی برخوردار‌است؛ و به راحتی به شما امکان تنظیم دلخواه را می‌دهد (برخلاف خودروی بی ام و آی 3).

 در مقایسه با خودروی تسلا مدل اس، مدل 3 ) 1726 کیلوگرم جرم(چابک‌تر می‌باشد.

اگر هم مانند خیلی از مردم عادی در مناطق پرتردد شهری زندگی می‌کنید، بازهم با این خودرو زندگی خوب و آرامی را خواهید داشت. برای رانندگی در مناطق شلوغ شهری، خودروهای برقی نسبت به خودروهای دیزلی و بنزینی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. با صرف‌نظر از عدم آلایندگی این خودرو، نبود کلاچ و دنده، بی‌صدا بودن و پاسخ‌دهی آنی این خودرو و… همه و همه دلیلی بر این ادعای ما خواهند بود. به‌هرحال اگر به سراغ جاده‌هایی با سطح نامرغوب بروید، متوجه سواری نامناسب این خودرو می‌شوید. این خودرو سیستم تعلیق چندان مطمئنی ندارد و در و جاده‌های ناهموار و دست‌اندازها خوب عمل نمی‌کند.

اما چیزی که این خودرو را خارق‌العاده جلوه می‌دهد، عملکرد آن در آزادراه‌هاست. عملکرد بهینه‌شده و آنی این خودرو که به‌وضوح در هر سرعتی قابل‌دسترس است. حتی اگر با این خودرو از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت تجاوز نکنید، باتری این خودرو همان پیمایشی که برایش تعریف‌شده است را در اختیارتان می‌گذارد. دستیابی به پیمایش تعریف‌شده دقیقا همان چیزی است که برای اکثر خودروهای برقی امری ناممکن است.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


بررسی آلایندگی پیمایش و شارژ خودروی تسلا مدل 3

بر اساس استانداردهای جدید پیمایش این خودرو 408 کیلومتر می‌باشد. در طول هفته‌ای که ما این خودرو را مورد بررسی قرار داده بودیم، توانستیم با یک شارژ کامل به میانگین پیمایش 383 کیلومتر دست یابیم.

آیا این خودرو می‌تواند با زندگی روزمره‌ی ما تطابق یابد؟

ما این خودرو را از نمایندگی تسلا واقع در چسویک دریافت کردیم. بعد از آن راهی جلسه‌ای در شمال لندن شدیم. پیمایشی که ما داشتیم به آن دست می‌‌یافتیم تقریباً نزدیک آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم. البته تنها در بزرگ‌راه‌ها و با سرعتی کمتر از 112 کیلومتر بر ساعت. در ادامه به دلیل وقوع سانحه رانندگی و بسته شدن بزرگراه M6، دیگر قادر به ادامه راه نبودیم.

پس از 1 ساعت معطلی در ترافیک ناچار به ادامه راه از طریق مسیرهای درون شهری شدیم. این فرصتی شد تا خودرو را زیر باران در مسیرهای شهری نیز امتحان کنیم. این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای (به خصوص سیستم کنترل کشش (Traction control)) از خود به نمایش گذاشت. اما 65 کیلومتر از پیمایش باقی مانده به سرعت ناپدید شد. و هنگام رسیدن به خانه تنها 3 مایل برایمان باقی مانده بود.

این خودرو در طول شب به وسیله یک شارژر خانگی تایپ 2 به‌طور کامل شارژ شد. چالش بعدی ما با این خودرو طی کردن مسیر رفت‌وبرگشتی به شهر ابرسوچ در منطقه ویلز، با خودروی فول شارژ بود. مسیر پیش روی ما 400 کیلومتر بود. در حالی که این خودرو مسافت قابل پیمایش 383 کیلومتر را به ما نشان می‌داد. پس حتی اگر هم در مقصد رانندگی‌ای نمی‌کردیم، این میزان از پیمایش واقعا کافی نبود و ما را به خانه نمی‌رساند. نزدیک‌ترین ایستگاه سوپر شارژ هم در منچستر بود. (هیچ ایستگاه سوپر شارژی در منطقه ویلز وجود ندارد) با این وجود در طول مسیر ما 4 ایستگاه شارژ وجود داشت که از مسیر اصلی ما حدود 32 کیلومتر فاصله داشتند. اما محدودیت و فشردگی برنامه‌، به ما فرصت استفاده از این ایستگاه‌ها را نمی‌داد.

خوش بختانه این خودرو یک کابل شارژ به همراه 2 شاخه معمولی داشت. با استفاده از همین، توانستیم تا اندکی این خودرو را شارژ کنیم. این کار با استفاده از شارژرهای خانگی 7 مایل بر ساعتی صورت گرفت. به هر حال این میزان از شارژ کافی نبود. پس ناچار به پیدا کردن ایستگاه شارژی در ادامه مسیر شدیم. تنها یکی از این مراکز شارژ در محدوده‌ی ما وجود داشت. آن هم در نزدیکی پارک ملی در شهر لیانبدرگ (Lianbedrog) بود. این ایستگاه به دلیل مجهز بودن به شارژرهای نوع 2 (type 2) کار شارژ این خودرو را خیلی راحت کرد. علاوه بر آن استفاده از این ایستگاه به هیچ‌گونه عضویت و یا برنامه‌ی خاصی احتیاج نداشت. به لطف بهره‌مندی تسلا از پورت‌های شارژ سازگار با شبکه‌های فست شارژ (fast charge)، ما توانستیم به ازای هر ساعت شارژ به پیمایش 51 کیلومتر دست‌یابیم. که بسیار هم بی‌نظیر است.

تسلا در حال اضافه کردن شبکه سوپرشارژر خود می‌باشد تا با فراهم کردن درگاه اتصال اضافی (تنها برای خودروهای تسلا)، امکان استفاده مدل 3 از این شبکه را در دسترس قرار می‌دهد. این بدان معناست که خودروهای تسلا می‌توانند بوسیله هر ایستگاه شارژ سریع بدون نیاز به هرگونه آداپتوری، شارژ شوند.

حال از زمان شروع سفر خود، 80 کیلومتر مسافت قابل پیمایش برای برگشت به خانه در اختیار داریم. همه این‌ها گواه از آن است که اگر با این خودرو در محدوده‌های سرعتی مجاز رانندگی کنیم، میزان مسافتی که برای پیمایش آتی خود پیش‌بینی می‌کند کاملاً نزدیک به حقیقت است.

به لطف شبکه سراسری سوپر شارژر در انگلستان، خودروهای تسلا معمولا راحت‌ترین خودروها برای شارژ کردن می‌باشند. واقعاً خجالت‌آور است که در منطقه ویلز هیچ ایستگاه سوپر شارژری وجود ندارد. در اختیار داشتن نسخه Standard rage plus (پیمایش استاندارد پلاس) ما را مجبور به بیان این مسئله ساخت. در غیر این صورت اگر نسخه Long rage (مسافت بلند) را در اختیار داشتیم اصلاً هیچ نیازی به استفاده از شارژر درجایی بیرون از خانه نداشتیم.

نکته دیگر که دانستن آن خالی از لطف نیست، توان شارژ نسخه Long rage است. این خودرو قادر است تا سقف توان 250 کیلووات به کار شارژ ادامه دهد. ازاین‌رو این خودرو می‌تواند تا از نسل سوم سوپر شارژرها (که به‌تازگی در حال گسترش هستند) بهره ببرد. تسلا بر آن است تا توان شارژ زودهنگام را کاهش دهد. ازاین‌رو شما دیگر نمی‌توانید برای مدت طولانی از تمام قدرت شارژر بهره ببرید. اما باید توجه داشت که بازهم عمل شارژ با سرعت خارق‌العاده‌ای انجام می‌شود.

به‌هرحال حال بیشینه توان شارژ این خودرو تا 145 کیلووات محدودشده است. اعمال محدودیت بر بیشینه توان دریافتی از شارژر سبب شده تا میانگین توان شارژ چیزی پایین‌تر از بیشینه توان آن باشد. شارژ این خودرو به‌وسیله‌ی یک شارژر آنبورد (On board) 11 کیلوواتی صورت می‌گیرد.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قیمت و مدل‌های مختلف

پس از تخصیص بودجه دولتی 3,500 پوندی در جهت حمایت از خودروهای برقی قیمت این مدل 37,340 پوند و اقساط 395 پوند به‌صورت ماهیانه می‌باشد.

خودرویی که ما کار بررسی را روی آن انجام می‌دادیم از آپشن گران قیمت رنگ قرمز ترکیبی (Red multi-coat)(1,900پوند) برخوردار بود. به‌طورکلی می‌توانید این خودرو را در چهار رنگ مختلف تحویل بگیرید. رنگ سفید صدفی (که هیچ هزینه اضافی به همراه ندارد)، مشکی یک‌دست (750 پوند)، همچنین رنگ‌های متالیک مانند نقره‌ای نیمه‌شب و آبی عمیق هر دو به قیمت 950 پوند.

این خودرو با تودوزی‌های چرمی و به دو صورت تمام مشکی vegan و سفید مشکی vegan هر دو به قیمت 950 پوند در دسترس است.

این خودرو اخیراً با امکان Autopilot (سیستم رانندگی خودکار) عرضه می‌شود. این سیستم متشکل از 8 دوربین که دورتادور خودرو قرارگرفته‌اند و امکان دید 360 درجه را فراهم ‌می‌سازد. 12 سنسور اولتراسنیک که به‌طور هم‌زمان امکان تشخیص اشیا مجاور را فراهم ساخته. سیستم راداری که امکان دید مقابل در شرایطی مثل مه، باران گردوخاک و همچنین آنچه که مقابل اتومبیل مقابل است را ممکن ‌می‌کند. مدل 3 همانند سایر خودروهای تسلا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را به‌صورت خودکار از طریق شبکه‌های اطراف دریافت می‌کند.

خودرو تسلا مدل 3 امتیاز 5 ستاره استاندارد NCAP ایمنی را دریافت کرده است. از این رو در هر دسته‌بندی‌ای بالاترین امتیاز را در تست‌های ایمنی اخذ کرده است.

خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی هزینه‌های نگه‌داری بسیار کمتری دارند. تسلا باور دارد که هزینه‌ی برق خودرو 7 برابر کمتر از بنزین است.

پیش از آنکه سفارش خودروی خود را ثبت نهایی کنید، بهتر است نسخه‌های مختلف مدل 3 را مقایسه کنید:

نسخه Standard range plus همان‌طور که پیش‌تر هم بررسی شد، محور جلو متحرک، پیمایش 408 کیلومتر و 0 تا 100 در 5.3 ثانیه و باقیمت 37,340 پوند می‌باشد.

نسخه‌ی Long Range تمام چرخ متحرک، دارای 2 موتور برقی و پیمایش 560 کیلومتر، 0 تا 100 در 4.4 ثانیه و با قیمت 46,340 پوند می‌باشد.

نسخه Performance تمام چرخ متحرک 2 موتورِ دارای پیمایش 530 کیلومتری، 0 تا 100 در 3.2 ثانیه و قیمت 49,490 پوند می‌باشد.

جمع بندی نهایی

این خودرو به قطع خودرویی بی‌نظیر است که طرفدارن تسلا انتظار طولانی برای دیدن آن کشیدند. حتی در نسخه‌ی پیمایش پلاس استاندارد (Standard Range Plus) ما شاهد عملکرد فوق‌العاده، هندلینگ قابل تحسین و فرمان پذیری تند و تیز هستیم. همچنین طراحی داخلی متمرکز با یک صفحه نمایش لمسی بزرگ که کنترل تمامی عملگرها را در اختیار ما می‌گذارد، حاصل شده است. همین طراحی ممکن است برای برخی خوش آیند نباشد. لازم به ذکر است که این خودرو صندوق‌عقب دارد و هاچ‌بک نیست. همچنین بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید جادار است.

هر آنچه را که برای این خودرو تصور کنید، تسلا با پیشتازی در عرصه تولید و عرضه خودروهای اسپورت به بازار و با شکست دادن دیگر خودروسازی‌ها آن را برآورده کرده است.

با این حال یک ایراد کلی به این مدل وارد است و آن هم پیمایش 560 کیلومتری آن است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خودروهای برقی پیمایش محدود آن است. بر اساس بازخوردهایی که از رانندگان خودروهای برقی داشتیم، متوجه شدیم که رانندگان به پیمایشی در حدود 482 کیلومتر نیاز دارند. پس لازم است بار دیگر پیش از آن‌که به سراغ خودروی برقی بیایید این فاکتور را مد نظر بگیرید. اضافه بر آن الگوی رانندگی خود ما هم با پیمایش 482 کیلومتر منطبق است. در غیر این صورت پیوسته باید با ایستگاه‌های شارژ همگانی سروکله بزنیم.

پس خودروی تسلا مدل 3 نسخه‌ی Standard range plus ممکن است 9,000 پوند از نسخه‌ی Long range ارزان‌تر باشد. همین‌طور برای بسیاری از افراد کارآمد واقع شود. اما ما دلیل این را نمی‌فهمیم که چرا وقتی‌که یک خودرو می‌تواند تا 560 کیلومتر پیمایش داشته باشد را تغییر داده، 150 کیلومتر از پیمایش آن را کاسته و آن را روانه بازار کنیم. پس بنابراین این خودرو از سایت ما امتیاز 9 از 10 را کسب می‌کند. درواقع ما به دنبال بررسی نسخه‌ی Long Range هستیم تا بتوانیم امتیاز این خودرو را بهبود بخشیم.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است ومتن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *