تفاوت کیلووات و کیلووات ساعت چیست ؟

کیلووات ساعت چیست

مفهوم آمپرساعت و کیلووات ساعت و راه‌های محاسبه کیلووات ساعت چیست .

با ورود خودروهای برقی به بازار بعضی واژه­‌های فنی کاربرد بیشتری پیدا کرده­‌اند که درک آن­‌ها دشوار نیست.

یکی از مسائلی که خودروهای برقی با آن مواجه هستند اصطلاحات جدیدی است که آن­‌ها را احاطه کرده است. در این بین درک این موضوع که کیلووات و کیلووات ساعت چیست از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه نرخ شارژ، محدوده مسافتی، بازدهی و عوامل مختلف دیگری را توضیح می‌­دهند.

این اصطلاحات برای هر کسی که در طول زندگی‌­اش از خودروهای بنزینی استفاده کرده کاملا قلمرو جدیدی است که در ابتدا می‌­تواند کمی گیج­ کننده باشد. اگرچه یک آشنایی مختصر می‌­تواند تمام ابهامات را از بین ببرد. این اصطلاحات و واحدها به راحتی قابل درک هستند و زمانی که با آن‌­ها آشنا شوید دیگر مسئله‌­ای برای شما نخواهند بود. هر کس پیش ­زمینه‌­ای درباره الکترونیک و مهندسی برق داشته باشد به سرعت می‌­فهمد که هیچ چیز جدیدی در این اصطلاحات وجود ندارد.


با موتورهای الکتریکی بیشتر آشنا شوید| برای شروع یادگیری کلیک کنید


آمپر و آمپرساعت چیست؟

مطلب را با توضیح آمپر آغاز می‌­کنیم. آمپر واحد اندازه‌­گیری نرخ جریان الکترون (الکتریسیته) یا شار جریان در یک هادی در یک ثانیه است. اگرچه آمپر عمدتا در دایره لغات و اصطلاحات روزانه برای یک خودرو برقی به کار برده نمی‌­شود.

الکترون­‌ها ذراتی بسیار ریز با بار منفی هستند. به دلیل بار منفی آن‌­ها یکدیگر را دفع می­‌کنند یعنی با نزدیک شدن یک الکترون به الکترون دیگر، الکترون دوم دورتر خواهد رفت. پس با حرکت یک الکترون در یک خط می­‌توان باقی الکترون‌­ها را حرکت داد. این مفهوم اساسی جریان و الکتریسیته است. واحد اندازه­‌گیری این جریان آمپر است.

تعریف استاندارد یک آمپر (A) برابر با جریان یافتن ۱۰۱۸*۲۴/۶ الکترون در ثانیه است. هرچه آمپر بالاتر باشد جریان هم بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال یک لپتاپ معمولی جریانی حدود ۳ آمپر دارد.

واحدهای آمپر ساعت (Ah) و آمپر با هم تفاوت دارند. آمپر ساعت برای تخمین میزان انرژی که یک باتری می‌­تواند در خود ذخیره کند به کار می‌­رود. به عبارت ساده­‌تر، آمپرساعت مقدار جریانی است که یک باتری می‌­تواند در یک ساعت تامین کند تا جایی که باتری تمام شود.

بنابراین آمپرساعت برای تعیین عمرباتری به کار می‌­رود. آمپرساعت تقسیم بر آمپر، عمر باتری در ساعت را به ما می‌­گوید. پس یک باتری ۲ آمپرساعتی می­‌تواند ۲ آمپر را برای یک ساعت یا ۴ آمپر را برای نیم ساعت تامین کند.


کتاب درباره خودرو برقی می‌خوای؟ برای وارد شدن به بزرگ‌ترین مرجع کتاب درباره خودرو برقی کلیک کن


کیلووات و کیلووات ساعت چیست ؟

وات واحد توان است. یک وات ترکیب آمپر و ولتاژ است. ولتاژ را می­‌توان به عنوان مقدار فشار الکتریکی تعریف کرد که یک هادی یا مدار در خود دارد. در واقع ولتاژ نیرویی است که الکترون­‌ها را در مدار هل می‌­دهد. آمپر سرعتی است که الکترون‌­ها هنگام عبور از یک نقطه دارند.  بنابراین توان رابطه نیرو و سرعت است که فرمول آن به شکل زیر است :

Power (Watts) = Amps x Volts

وات برای تعریف میزان توان مصرفی یک منبع تغذیه مشخص استفاده می‌­شود. یک کیلووات برابر با هزار وات است.

یک کیلووات ساعت (kWh) – مثل آمپرساعت – با وات متفاوت است. کیلووات ساعت واحد اندازه­‌گیری انرژی است و در واقع میزان انرژی مصرفی در یک دوره زمانی مشخص است. باتری خودروهای برقی معمولا با کیلووات ساعت اندازه‌­گیری می‌­شود. شما می‌­توانید آن‌­ها را مثل اندازه باک بنزین یک خودروی معمولی در نظر بگیرید. هرچه باتری شما بزرگ­تر باشد، انرژی بیشتری دارید در نتیجه مسافتی که می‌­توانید با خودرو خود طی کنید بیشتر است. این واحد برای محاسبه زمان شارژ نیز به کار می­‌رود چراکه شارژرها از نظر قدرتشان با کیلووات اندازه­‌گیری و مقایسه می‌­شوند. پس اگر شما یک شارژر ۷ کیلوواتی در خانه داشته باشید، یک ساعت زمان می­‌برد تا ۷ کیلووات ­ساعت انرژی برق دریافت کنید.

بنابراین به عنوان یک قاعده، می‌­توانید با تقسیم ظرفیت باتری بر توان شارژر زمان شارژ را به دست آورید. پس برای یک خودروی Nissan Leaf با باتری ۴۰ کیلووات ساعتی که به یک شارژر ۷ کیلوواتی متصل است چیزی حدود ۵ ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می‌­کشد تا شارژ شود.

40kWh / 7kw = 5.71 Hours

البته باید اشاره کرد که این امر همیشه صحیح نیست. به خصوص وقتی که صحبت از شارژ سریع باشد که معمولا از یک تامین ­کننده DC استفاده می­‌کند. در این مورد شارژ شدن ۲۰ درصد نهایی برای پر شدن باتری زمان بیشتری می‌­برد چراکه با وارد شدن انرژی به سلول‌­ها در چنین نرخ انتقال بالایی دشوارتر می‌­شود.

به همین دلیل است بیشتر تولیدکنندگان زمان شارژ صفر تا ۸۰ درصد را بیان می‌­کنند. بسیاری از رانندگان به دلیل اینکه شارژ شدن ۲۰ درصد نهایی با شارژ سریع دشوارتر است وقتی شارژ به ۸۰ درصد رسید ایستگاه شارژ را ترک می‌­کنند تا اینکه زمان بیشتری برای پر شدن کامل باتری صرف کنند.

این متن توسط احمد حاتمیان تهیه شده است.

۴ دیدگاه برای “تفاوت کیلووات و کیلووات ساعت چیست ؟

  1. سید محمد رضا رجی (استاد رجبی) گفته:

    درود
    یک کولن بار رو اشتباه گفتی توی کلیپ، ۲۴ نیست، (منفی) “شش” ، ممیز ۲۴۱۵۱ (۶.۲۴۱۵۱) ضربدر ده ب توان هجده الکترون هست ک در یک ثانیه از مقطع یک جسم رسانا میگذره هست و بهش نمیگن آمپر، بهش میگن “یک” آمپر. واحد جریان آمپره، یک کولن بار در یک ثانیه از مقطع جسم رسانا عبور کنه، میشه “یک” آمپر. ده کولن عبور کنه، میشه “ده” آمپر. نه اینک بگیم آمپر. “ده آمپر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *