خودروی کیا سول برقی

کیا سول برقی

خودروی کیا سول برقی مدل 2020

گردآوری شده از پاول کلارک، ترجمه شده در تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی شنی

image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy

بازبینی تجربیات اولین رانندگی:

خودروی برقی جدید کیا مدل سول توانایی طی کردن 280 مایل(معادل 450 کیلومتر) را دارد، نسبت به مدل قبلی قدرت و گشتاور بیشتری دارد، از آپریل 2020 هیچ مالیاتی برای سازندگان این خودرو تعلق نخواهد گرفت.

مشخصات کلیدی:

مدل/حجم موتور: خودرو برقی کیا مدل سول نسخه اول


سوخت: الکتریکی


بیشترین پیمایش: 280  مایل معادل 450 کیلومتر


نگاه اجمالی:


پیشمایش مسیر حداکثر تا 280 مایل( معادل 450 کیلومتر)


قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به مدل پیشین


بدنه کاربردی به همراه ظاهر بهبود یافته اما همچنان اندکی عجیب و غیرمعمول


یک تجربه عالی و بی نقص از رانندگی با خودرو برقی


سابقه و پیشینه


مدل قبلی این خودرو با پیشرانه‌های بنزینی،دیزل و برقی موجود بوده ولی کیا سول برقی اولین خودروی تمام برقی شرکت کیا است.

این خودرو حاصل ایده حرکت با شتاب زیاد به سمت خودرو برقی است که در اروپا مدل جدید آن فقط بصورت برقی موجود خواهد بود.

طراحی و مهندسی

مدل جدید خودروی برقی کیا مدل سول دارای یک پک باتری لیتیوم یونی پلیمری 64 کیلو وات ساعتی، یک موتور برقی 201 اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت تک سرعته‌ی اتومات دیفرانسیل جلواست.

با این حال شکل بدنه، مشابه سری‌های قبلی این خودرو –جعبه ای شکل- است. به نظر می‌رسد طرح بدنه یک پیشرفت چشمگیر باشد و رنگ خودرویی که تست کردیم بیشتر شبیه یک خودروی معمولی به نظر می‌رسید تا یک خودروی خاص اقتصادی و مقرون به صرفه، همین طرح و رنگ در مدل قبلی هم بکار گرفته شده بود. در حال حاضر چرخ‌های بزرگ‌تر 17 اینچی نسبت به چرخ‌های 16 اینچی که در مدل قبلی این خودرو بکار گرفته شده است و این کمک می‌کند تا خودرو اندکی بیشتر به  خودروهای معمولی شبیه باشد و همین مورد سبب می‌شود تا خریداران خودروهای لوکس و مدرن نظر خود را به خودروهای الکتریکی معطوف کنند.

به لطف ظاهر جعبه ای شکل، داخل به اندازه کافی جادار است ولی صندوق عقب بزرگی ندارد. فضای داخلی خودرو ظاهری مدرن و مطلوبی دارد و همانند بیشتر داشبوردهای شرکت کیا کاربردی است.

تجربه رانندگی خودرو

سری جدید این مدل خودرو به همان اندازه عالی، بی‌صدا و کارآمد است که سایر مدل های برقی (مانند کیا مدل ای نیترو) هستند. به نسبت مدل‌های مشابه بنزینی و دیزلی تجربه رانندگی با این ماشین حس بهتری را به راننده منتقل می‌کند. هیچ خبری از دنده و کلاچ نیست و هرگاه بخواهید می‌توانید به سرعت شتاب بگیرید. به لطف سواری مطلوبی که دارد رانندگی با آن راحت و بدلیل اینکه باتری موجود در کف دارای یک مرکز ثقل پایین است، از کنترل خوبی بهره مند است.

همچین چهار حالت رانندگی اکو، اکو پلاس، نرمال و اسپورت وجود دارد. متناسب با معنی و مفهوم هر حالت، هر یک کاری را می‌کنند، اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه حالت اسپورت حس و حال یک خودرو سریع را که با استفاده از 100درصد گشتاور موجود، سرعت را به حداکثر می‌رساند ندارد. محور گردش خودرو الکتریکی سول چرخ‌های جلو آن است، که گاهی اوقات -بخصوص در جاده‌های خیس-گشتاور 395 نیوتن متری برای چرخ‌های جلو آن بسیار زیاد است که همین موضوع گاهی باعث درجا چرخیدن چرخ‌ها می‌شود، اما در هنگام رانندگی در حالت نرمال این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند.

درباره خودرو برقی اطلاعات بیشتری می‌خوای؟ به صفحه دوره آنلاین ما یه سری بزن

شما می‌توانید میزان ترمز احیاکننده را بوسیله ابزاری که روی فرمان نصب شده است کنترل کنید(که قابل تنظیم در سه حالت است)، این قابلیت زمانی که موتور ترمز به درستی کار نمی‌کند بسیار کارامد است. این جایگزینی به راندمان و بازده انرژی خیلی کمک می‌کند، همچنین می‌تواند فقط آن سمتی از اتاق خودرو که راننده در آن قرار دارد را گرم کند.

تست اولیه ما با این خودرو خیلی کوتاه بود پس ما در آینده نزدیک گزارشی دقیق‌تر و جزئی‌تر از تجربه رانندگی با خودرو برقی کیا مدل سول ارائه خواهیم داد درست بعد از اینکه با این خودرو یک هفته وقت بگذرانیم.

پیمایش خودرو برقی کیا مدل سول و شارژ شدن آن

براساس استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت در اروپا (WLTP) پیمایش این خودرو 280مایل است. این مقدار در پیمایش‌های شهری به 402 مایل افزایش می‌یابد. بدلیل رانندگی کم ما با این خودرو در آغاز کار، امکان این که بتوانیم خودرو را در مسافت‌های طولانی تست کنیم میسر نشد، اما ما قصد داریم در آینده نه چندان دور این کار را عملی کنیم.

در نمونه‌های قبلی توانستیم با خودروی برقی کیا مدل ای نیرو به پیمایش‌های 317 مایل و 325مایل با سرعت میانگین 60 مایل بر ساعت دست یابیم، پس ما می‌تونیم انتظار داشته باشیم که خودرو الکتریکی سول بتواند به پیمایش 300 مایل دست یابد.


بزرگترین منبع کتاب در زمینه خودرو برقی


خودروی برقی سول از یک سیستم ترکیبی شارژ سریع با جریان مستقیم بهره می‌برد که به خودرو این قابلیت را می‌ده تا با یک شارژر 100کیلو واتی(البته اگه بتونید پیدا کنید) در عرض 54 دقیقه ظرفیت باتری را از 0 به 80 درصد برساند. همین میزان شارژ باتری بوسیله شارژرهای رایج 50 کیلو واتی در مدت یک ساعت و 15 دقیقه صورت می‌گیرد. با شارژرهای خانگی 7.2 کیلو واتی می‌توان ظرفیت باتری خودرو را از 0 به 100 درصد در مدت زمان نه ساعت و سی‌وپنج دقیقه رساند. همین میزان از شارژ با استفاده از پریز برق خانگی به سی ‌و یک ساعت می‌انجامد.

قیمت و مدل‌های مختلف

تنها فقط یک نمونه از اولین سری این خودرو در انگلستان موجود است که قیمت آن  33795 پوند است(بعد از اینکه دولت انگلستان یارانه خرید به اینگونه خودروها را اعطا کرد، که در فوریه 2020 به میزان 3500 پوند بود). هزینه‌های جاری برای این خودروها می‌تواند تا یک‌ پنجم خودروهای بنزینی باشد، خبر مهم برای دارندگان این خودرو که از آپریل 2020 مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرند که همین امر باعث می‌شود تا سالانه هزاران پوند صرفه جویی شود، همچنین امکان صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به سوخت و بیمه برای شرکت فراهم است.

موتور برقی و پک باتری این خودرو را شرکت کیا به مدت 7 سال و تا پیمایش صد هزار مایل گارانتی می‌کند. شما دیگه نمی‌تونید در انگلستان خودرو سول بنزینی یا دیزلی بخرید.این امکان همچنین برای خودرو تمام برقی کیا مدل ای نیرو فراهم است.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

خودروی جدید  کیا مدل سول بهتر از سری‌های پیشین خودش به نظر می‌رسد، پیمایش بیشتری دارد(در حال حاظر 280 مایل) و در رانندگی فوق‌العاده است. این خودرو هنوز بدنه کاربردی‌ای دارد و کیفیت اتاق آن پیشرفت چشمگیری داشته است. آیا واقعا اشکالی در این خودرو می‌بینید؟ نه واقعا.

بغیر از یک مورد. نمی‌توان به راحتی این خودرو را در بین بقیه خودروها دسته بندی کرد. شرکت کیا آن را بعنوان یک خودروی کراس مناسب شهر معرفی کرده است. اما مشتری‌ها از یک خودرو کراس انتظار دارند تا بیشتر شبیه شاسی بلند یا 4×4 باشد تا بتوان آن را در آن دسته در نظر گرفت، خودروی سول واقعا شبیه به 4×4 نیست. به همین منظور شرکت کیا پیش‌بینی می‌کند که فروش بیشتری از مدل ای نیرو تا مدل سول داشته باشد، بخواطر اینکه خریداران خودرو شاسی بلند بیشتر می‌پسندند. پس یک اشکال بسیار کوچک به خودروی برقی سول وارد است، جدا از این حقیقت که مشتری‌ها واقعا نمی‌دانند این چه خودرویی است، که واقعا خجالت‌آور است، شما نباید از خرید یکی از این خودروها صرف نظر کنید. به این دلیل که این خودرو واقعا نمونه‌ی بی‌نظیری است و امتیاز 9 از 10 را ازسایت Green car guide دریافت کرده است.

مشخصات و بررسی خودرو


کیا مدل سول 2020


خروجی کربن دی اکسید:0 گرم بر کیلومتر


حداکثر پیمایش پس از شارژ کامل:280 مایل


 عوارض خودرو:0 پوند در هر سال


سود دریافتی توسط شرکت:0 درصد


قیمت:33795 پوند (بعد از اینکه دولت رایانه را اضافه کرد)


قدرت:201 اسب بخار


گشتاور: 395نیوتن متر


حداکثر سرعت:104 مایل بر ساعت


0 تا 100 : 7.6 ثانیه


جرم: 1757 کیلوگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *