قسمت سیزدهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت سیزدهم دوره آنلاین
شارژ هوشمند و V2G
در این ارائه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
۱) شارژ هوشمند چیست ؟
۲) چرا به شارژ هوشمند نیاز داریم؟
۳) تکنولوژی انتقال برق وسیله نقلیه به شبکه (Vehicle-to-grid or V2G)
4) مزایا و معایب V2G چیست؟
5) شارژ هوشمند در چه مواردی قابل اجرا است؟
تعریف شارژ هوشمند
ابتدا ببینیم تعریف شارژ هوشمند چیست؟ شارژ هوشمند مجموعههای از عملکردهای هوشمند برای کنترل توان شارژ خودرو الکتریکی به منظور ایجاد یک محیط شارژ انعطاف پذیر، پایدار، کم هزینه و کارآمد است. شارژ هوشمند در کنار مزایای متعد پتانسیل زیادی برای آینده دارد. به طور مثال شارژ هوشمند میتواند با کنترل توان شارژ، انعطاف پذیری شارژ، مدت زمان شارژ و جهت جریان شارژ را افزایش دهد. با انعطاف پذیری بیشتر شارژ نرخ استفاده از مبدلها و خطوط قدرت میتواند بالاتر رود که همچنین به کاهش هزینههای شارژ خودرو الکتریکی کمک میکند. شارژ هوشمند میتواند بازدهی انتقال قدرت را افزایش دهد و کمک کند تا تقاضای نیرو توسط شبکه کاهش یابد. علاوه بر این با شارژ کردن خودروهای الکتریکی بر اساس نیروی خورشید و باد میتوان آنها را به محصولاتی پایدارتر تبدیل کرد. همچنین شارژ هوشمند میتواند جریان بازدهی جدیدی برای صاحبان خودرو الکتریکی مثل قابلیت تنظیم فرکانس فراهم کند.
V2G
برای فهم مفهوم V2G نگاهی عمیقتر به آن میاندازیم. V2G به معنی استفاده از باتری وسیله نقلیه برای بازگرداندن برق به شبکه است. به منظور تسهیل V2G به شارژهای الکتریکی چند جهتی نیاز داریم که قدرت را بین شبکه و باتری رد و بدل کند. علاوه بر شبکه انرژی باتری میتواند از وسیله نقلیه به خانه، ساختمان منتقل شود. V2X حالت کلی این اصطلاح است که برای تمام کاربردهای این چنینی به کار برده میشود. مزایای زیادی برای تکنولوژی V2X وجود دارد. اول اینکه منبع برق داخل خودرو به ویژه از منابع تجدید پذیر را فراهم میکند که منجر به کاهش انتشارات میشود. علاوه بر این با استفاده از منبع انرژی پیک میتوان میزان اوج تقاضا برای برق در شبکه را کاهش داد. در کنار این موارد خودروهای الکتریکی اکنون میتوانند در شرابط ضروری تامین قدرت به عنوان یک مولفه اساسی سیستم خدمت کنند. در نهایت سرویسهای کمکی میتوانند از تکنولوژی V2X برای رسیدن به جریانهای درآمدی برای مصرف کنندگان خودرو الکتریکی استفاده کنند. ولی همزمان چالشهایی هم برای این تکنولوژی وجود دارد که هنوز حل نشده است.
اول این که V2X نیاز به شارژرهای چند جهتی دارد که بزرگتر و هزینهبرتر از شارژرهای تک جهتی هستند. ثانیا عمر کاری باتری خودرو الکتریکی به طور جزئی کاهش مییابد زیرا شارژ چند جهتی سیکلهای شارژ بیشتری را در بر خواهد شد که منجر به تخریب بیشتر میشود. علاوه بر این زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، استانداردهای مورد نیاز و چهارچوب کاری و مشوقهای مالی که برای اجرای V2X ضروری هستند هنوز در دست توسعه هستند. در نهایت باید توجه داشت که فناوری V2G با توجه به محدودیتهای تکنولوژیکی اکنون برای شارژرهای AC ممکن نیست. دلیل این است که شارژهای on-board چند جهتی برای V2G نیاز است ولی اکثر خودروهای الکتریکی موجود شارژر یک جهتی on-board دارند. به علاوه V2X نیاز به سطح ارتباطی بالاتری بین خودرو الکتریکی و شارژر دارد و این امر توسط ارتباطات ساده PWM در نوع ۱ و ۲ شارژرهای AC برآورده نمیشود. اما اکنون شارژرهای off-board چند جهته DC برای کاربردهای V2G استفاده میشوند که از سطوح ارتباطی بالاتر بین خودرو الکتریکی و شارژر با استفاده از PLC یا CAN بهره میگیرند.
مثال های کاربردی شارژ هوشمند
با درک ابتدایی از شارژ هوشمند و V2G حال نگاهی به کاربردهای آنها میاندازیم. ۱) شارژ هوشمند میتواند به متعادل شدن نیرو و بار الکتریکی داخلی کمک کند و این از دو راه میتواند انجام شود : شکاف زمان شارژ را بر اساس بار موجود در شبکه تغییر و انتقال داد یا اینکه چندین نقطه شارژ با اولویت را متعادل کرد. ۲) شارژ هوشمند میتواند استفاده و در در نتیجه آن کاربرد انرژیهای تجدید پذیر در شبکه را افزایش دهد. ۳) شارژ هوشمند میتواند بر اساس قیمت برق شارژ کردن را تسهیل کند چراکه هزینههای شارژ کردن را کاهش میدهد. علاوه بر این شارژ هوشمند میتواند به عنوان محافظ پشتیبان شبکه به کار گرفته شود.
حال به صورت موردی کاربردهای شارژ هوشمند را بررسی خواهیم کرد.
کاربرد متعادل کردن نیرو انتقال شکاف زمان و تنظیم کردن سطح قدرت شارژ بر اساس ظرفیت شبکه و شرایط باری دخلی است. به طور مثال زمانی که بار روی شبکه پایین است، سطح قدرت شارژ خودروی الکتریکی میتواند افزایش یابد.
همینطور اگر سطح بار افزایش یابد سطح قدرت شارژ خودروی الکتریکی کاهش مییابد. در نهایت اگر بار شبکه بیش از حد افزایش یابد فرآیند شارژ میتواند متوقف شود و تا زمانی که بار شبکه به حالت عادی برگردد متوقف باقی بماند. با محدودیتهای ماکزیمم قدرت برای شارژ خودروها، شارژ هوشمند میتواند چندین خودرو را با اولویت شارژ کند یا قدرت هر خودرو را طوری تنظیم کند که همه یکسان و قدرت همه روی هم به اندازه ماکزیمم حد باشد.
با شارژ هوشمند حتی میتوان چند خودرو را بر اساس بار مورد نیاز و اولویت با استراتژیهای مختلفی شارژ کرد. شارژ هوشمند میتواند بر اساس محصولات انرژی تجدید پذیرکه از ژنراتورهای خورشیدی و بادی حاصل میشود به کنترل قدرت خودرو کمک کند. به عنوان مثال میبینیم که قدرت شارژ هوشمند که با نقطه چین آبی مشخص شده است تابعی از نمودار تولید انرژی خورشیدی و انرژی بادی است که ترتیب با خطوط قرمز و سبز مشخص شدهاند. علاوه بر کاربردهای شارژ هوشمند با استفاده از تکنولوژی V2G ، خودروهای الکتریکی میتوانند به عنوان یک منبع قدرت بزرگ مورد استفاده قرار گیرند تا محولات مختلف انرژیهای تجدید پذیر را متعادل کند.
حال به بررسی قیمت و هزینههای شارژ هوشمند میپردازیم. در نمودار مشاهده میشود زمانی که قیمت برق پایین است قدرت شارژ افزایش مییابد و این مقدار زمانی که قیمت قرق بالاست کاهش مییابد یا متوقف میشود.
علاوه بر این مشتریان میتوانند سود بیشتری زمانی که V2G به کار برده میشود ببرند. به طور مثال ما میتوانیم زمانی که قیمت برق پایین است خودروها را شارژ کنیم و زمانی که قیمت برق بالاست شارژ خود را با V2X تخلیه کرده و به شبکه و ساختمان انتقال دهیم. در رابطه با حذف پیک اوج مصرف، چند خودروی الکتریکی میتوانند به عنوان منبعی برای شبکه عمل کنند. با شارژ کنترل شده خودرو الکتریکی میتواند توسط انرژی تجدید پذیر اضافی شارژ شود و با V2G در زمان اوج مصرف شبانه به شبکه تغذیه شود. با این کار پیکهای تولیدی و مصرفی هر دو جابجا میشوند و شکاف زمانی برای تامین باتری خودرو به خوبی هماهنگ میشوند.
در آینده خودروهای الکتریکی پشتیبان شبکه برق باشند. در صورتی که قطعی برق کوتاه باشد خودرو الکتریکی میتواند به شبکه برق و خانههای ما وصل شود و برق اظطراری را با V2G فراهم کند.
برای دیدن قسمتهای بعدی دوره اینجا کلیک کنید
برای دیدن قسمتهای قبلی دوره اینجا کلیک کنید
Like!! Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.