فراموشی خودروهای برقی | حرکت در سایه به سمت موفقیت

فراموشی خودروهای برقی

همونطور که درباره دهه سوم قرن بیستم صحبت کردیم، خودروهای الکتریکی در رقابت با خودرورهای بنزینی شکست خوردند و تقریبا دیگر تولید نشدند. اینکه تقریبا تولید نشدند به این معنا نیست که اصلا تولید نشدند، وقتی حرف از خودروی برقی در قرن 20 به میان می یاد، می‌تونیم به حمل و نقل عمومی اشاره کنیم. اول از همه هم می‌تونیم به حمل و نقل زیرزمینی اشاره کنیم چونکه راه آهن زیرزمینی یا همون مترو باید عاری از هر گونه آلایندگی باشه چون خیلی سخته اونجا بخوایم تهویه مناسب رو برای احتراق موتورها فراهم کنیم.

فراموشی خودروهای برقی


داستان اولین خودرو برقی | فردیناند پورشه وارد می‌شود.


در کنار مترو هم می‌توان به ترن‌ها و اتوبوس‌های برقی اشاره کرد. علاوه بر حمل و نقل‌های درون شهری حمل و نقل‌های بین شهری نیز به کمک ریل‌ها از حمل و نقل برقی بهره‌مند شده بود. درسته که در آمریکا لوکوموتیوهای دیزلی برتری قابل توجهی نسبت به نوع برقی داشتند اما در اروپا و بعدا در جماهیر شوروی در آسیا راه آهن برقی نقش به سزایی در سیستم حمل و نقل عمومی داشتند. این روزها می‌تونیم درباره قطارهای سریع السیر صحبت کنیم. در بعضی موارد این قطارها می‌توانند با هواپیماهایی که برای مسافت کوتاه استفاده می‌شوند رقابت کنند.

همونطور که قبلا گفتیم حمل و نقل زیر زمینی باید عاری از هرگونه از آلایندگی باشه، برای کارگاه‌ها و انبارها هم همین شرایط صادقه، برای این کاربرد خودروهایی همچون لیفتراک و … در تعداد بالا بصورت برقی تولید شده‌اند. همچنین می‌تونیم به خودروهای گلف هم اشاره کنیم. البته که این خودروها بازار آنچنان پررونقی نداشتند، جالب اینجاست که هر دو رئیس جمهور آمریکا با وجود اختلاف نظر در مورد خودروهای برقی، تجربه استفاده از آن را داشته باشند.


سقوط آزاد خودروهای برقی | دلایل افت یک رویای بزرگ


در انگلستان هم خودروهای برقی با وجود شکست در برابر خودروهای بنزینی هنور هم در بخش تجاری فعال هستند. از خودروی برقی برای تحویل غذا استفاده می‌شد البته که با وجود نوع قدیمی باتری‌ها ( سرب اسید) باز هم نیاز ما برطرف می‌شد. در حال حاضر تعداد خودروهای برقی موجود در انگلستان از تمام دنیا بیشتر است. از کابردهای دیگر خودروهای الکتریکی می‌توان به استفاده در بخش نظامی و فضایی نیز اشاره کرد. در بخش نظامی می‌توان به اژدرها اشاره کرد. البته که اژدر را نمی‌توان جز خودرو به حساب آورد بلکه نوعی موشک است اما اژدرهای برقی در جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفتند. در درجه اول برقی بودن موتور اژدرها باعث شد تا نبود حباب جهت حرکتش را نتوان تشخیص داد همچنین قدرت اژدر به ارتفاعش زیر آب بستگی ندارد همچنین حرکت پایدارتری دارند.

به پروژه‌های دیگری همچون ناوهای هسته‌ای و یخ شکن‌های غول آسا اشاره کرد. واضحه که استفاده از سیستم‌های محرکه برقی در پروژه‌های دریایی بسیار به صرفه است. البته که این روزها مناطق یخی در بحران قرار گرفته‌اند و موشک‌های برقی متهمان اصلی این کشتار جهانی هستند.

و در آخر حمل و نقل الکتریکی تنها گزینه موجود برای جایی مثل فضاست. در مکانی مثل مریخ که اکسیژن کافی یافت نمی‌شود محرکه‌های برقی مناسب‌ترین گزینه هستند. همه این‌ها مثال‌های جالبی از کابرد حامل‌های الکتریکی در قرن 20 بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *