گیربکس خودرو برقی چگونه کار میکند؟
وقتی که برای اولین بار سوار یک خودروی تمام برقی میشوید ممکن است تعجب کنید که چرا در کنار شما دسته دنده وجود ندارد. هنگامی که راه افتادید ممکن است کاملا از این قضیه شگفتزده شوید که چرا دنده با کاهش و افزایش سرعت خودرو مثل یک خودرو با دندهی اتوماتیک تغییر نمیکند. دلیلش این است که به طور کلی در یک خودروی برقی دندهای وجود ندارد.
خودروهای الکتریکی بر خلاف خودروهای بنزینی و گازوئیلی گیربکس چند سرعته ندارند. در خودروی برقی تنها یک دنده کار بقیه را انجام میدهد. این امر زمانی جذابیت بیشتری پیدا میکند که شتاب سریع بعضی از خودروهای برقی را میبینیم. به طور مثال خودروی تسلا مدل S سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۵/۲ ثانیه طی میکند که از اکثر خودروهای سوپراسپرت سریعتر است.
چرا گیربکس خودرو برقی فقط یک دنده دارد؟
دلایل زیادی وجود دارد که چرا خودروهای برقی فقط یک دنده دارند. اولین دلیلش این است که موتورهای الکتریکی دور موتور بسیار بالاتری نسبت به موتورهای احتراق داخلی دارند. یک موتور الکتریکی معمولی میتواند به دور موتور rpm ۲۰٫۰۰۰ برسد که این عدد در یک خودروی معمولی چیزی حدود ۴ تا ۶ هزار rpm است.
همچنین به دلیل همین محدوده دور موتور بالا، موتورهای الکتریکی بازدهی توان بالایی دارند. یعنی آنها برای ارائه عملکرد بهینه مجبور به کار در یک محدوده کوچک دور موتور نیستند. این همچنین به این معنی است که خودروهای برقی از دور موتور صفر گشتاور ثابتی دارند پس آنها برای رانندگی با سرعت پایین یا شتابگرفتن به یک محدوده خاص دور موتور نیاز ندارند.
با موتورهای الکتریکی بیشتر آشنا شوید| برای شروع یادگیری کلیک کنید
دلیل اینکه خودروهای بنزینی معمولی به گیربکسی با چند دنده نیاز دارند این است که موتور فقط قادر به تولید گشتاور و توان قابل استفاده در یک محدوده باریک از سرعت موتور است. نسبتهای مختلف دنده به یک موتور احتراقی معمولی کمک میکند تا در سرعتهای مختلف در محدوده توانی مشخص باقی بماند. به همین دلیل است که یک خودروی بنزینی به راحتی با دنده یک تا ۳۵ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد ولی بدون رسیدن به محدوده دور موتور سریعتر نمیرود.
خودروهای برقی میتوانند با یک دنده با کمی سازش در سرعتهای پایین به سرعتهای بالا برسند. کاری که مهندسان انجام میدهند این است که نسبتی از دنده را انتخاب کنند که تعادل خوبی بین شتاب و حداکثر سرعت ایجاد شود. اگر این نسبت پایین انتخاب شود، موتور به سرعت شتاب خواهد گرفت ولی ممکن است حداکثر سرعت به مقدار پایینی محدود شود. متاقابلا اگر مهندسان نسبت بالایی انتخاب کنند، دنده ممکن است برای سرعتهای بالا بهینه باشد اما شتابگرفتن افت پیدا خواهد کرد.
آیا خودروهای برقی میتوانند بیش از یک دنده داشته باشند؟
برخی از خودروهای برقی گیربکس چند مرحلهای دارند. برخی تیمها در رقابتهای فرمول E که مسابقهای برای خودروهای الکتریکی است انتخاب کردهاند تا خودروی آنها با گیربکس سه سرعته کار کند. اگرچه خودروها محدود به حداکثر توان خروجی kW ۱۷۰ هستند ولی سرعتی که در آن به این حد توان میرسند مهم است. بعضی تیمها مثل Audi در سال ۲۰۱۷ خودروی خود را با گیربکس سه سرعته وارد مسابقات کردند. افزودن گیربکس به خودرو کمک کرد تا کمی سریعتر به حداکثر توان خود برسند. اگرچه برای فصل ۲۰۱۸ این تیم تصمیم گرفت تا سیستم انتقال راندمان بالا را با یک دنده اجرایی کند.
کتاب درباره خودرو برقی میخوای؟ برای وارد شدن به بزرگترین مرجع کتاب درباره خودرو برقی کلیک کن
برای خودروهای جادهای، شرکت مهندسی GKN Driveline اخیرا یک خط برقی دو سرعته تحت عنوان eTwisterX را معرفی کرده است. به عبارت سادهتر، اضافه شدن دومین دنده اجازه میدهد تا شتاب بهتر شود و حداکثر سرعت از خودروهای الکتریکی تک دنده بیشتر باشد. برای شتابگیری، خودروی برقی در دنده اول قرار دارد و به آن کمک میکند تا سریعتر راه بیوفتد. وقتی که خودرو در بزرگراه است خودرو به صورت خودکار وارد دنده دوم میشود تا خودرو رانندگی بهتری در سرعت بالاتر ارائه کند و حداکثر سرعت بالاتر رود. چنین سیستمی در خودرو Porsche Taycan مورد استفاده قرار گرفته است.
آیا این یعنی خودروهای پلاگین و هیبرید موتور الکتریکی با بیش از یک دنده دارند؟
اکثر خودروهای هیبرید یک موتور الکتریکی استاندارد تک دندهای دارند و به یک چرخدنده سیارهای متصل هستند، چراکه این سیستم ارزانتر است و تولید آن برای سازنده خودرو از پیچیدگی کمتری برخوردار است. همانطور که در بالا هم توضیح داده شد، واحدهای تک دنده از لحاظ کارایی یا بازدهی به میزانی خوب هستند که دیگر نیازی به گیربکس دو یا سه سرعته نیست. البته برخی از خودروهای هیبریدی از گیربکس CVT استفاده میکنند.
مزیت تک دنده بودن چیست؟
از دیدگاه تولیدکننده بزرگترین مزیت داشتن یک دنده سادگی و هزینه تولید پایینتر است. ساخت خودرویی با چندین دنده به نسبت پیچیدهتر است و هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت که قیمت خودرو را افزایش میدهد. با توجه به اینکه خودروهای برقی در حال حاضر هم قیمت بالاتری نسبت به خودروهای معمولی دارند بعید به نظر میرسد که خودروسازان بخواهند بیمورد به قیمت آن بیافزایند. به خصوص اینکه عملکرد خودروهای تک دندهای بهینه است و عملکردی برابر یا حتی بهتر از پیشرانههای معمولی ارائه میدهد.
این متن توسط احمد حاتمی تهیه شده است.
Good blog you’ve got here.. It’s hard to find high quality writing
like yours nowadays. I really appreciate individuals like you!
Take care!!
بسیار عالی و کاربردی
با این استدلال اگر موتور احتراقی اگر میتونست تا ۱۰۰ هزار دور برسه دیگه نیاز به گیربکس نبود . در صورتی که نیاز گیربکس برای اینه که برای شروع حرکت چون نیاز به نیرو بیشتره دنده سنگین میشه و برای سرعت بالا نیاز به نیرو کمتره میره دور بالاتر .
توی دور بالا بله
اگر تا ۱۲ هزار دور میرسید نیاز به گیربکس نداشت
تو دور پایین هم اگر میتونست گشتاور مناسب بده مثل موتور الکتریکی نیاز نداشت