شورلت ولت | نماد آمریکای مدرن

شورلت ولت

سیر تا پیاز شورلت ولت

این خودرو با پیمایش 235 مایل بر گالون،یک خودروی برقی دارای مسافت افرونه (extended range)است. این به این معنا نیست که این خودرو دیگر یک خوردروی برقی نیست، بلکه مسافت افزونه‌ی بنزینی آن باعث شده که برخلاف خودروهای تمام برقی، دیگر هیچ نگرانی‌ای شامل حال مسافت این خودرو نشود.


مشخصات کلی حودروی شورلت مدل ولت


مدل/حجم موتور: ولت


سوخت: برق (به همراه مسافت افزونه بنزینی)


استاندارد پیمایش:235.4 مایل بر گالون


ما در فرصت‌های بسیاری خودروی واکسول مدل آمپر را مورد بررسی قرار دادیم،اما هیچگاه موفق به یک بررسی رسمی برای شورلت ولت نشدیم.خودرویی که به وضوح خیلی به خودروی واکسول مدل آمپر شباهت دارد، بطوری که تنها اختلاف موجود در نام سازنده آنها است. پس وقت آن رسیده بود که خودمان را برای بررسی چنین خودرویی این بار با برند شورلت آماده کنیم.

شورلت ولت یک خودروی با قابلیت مسافت افزونه است

اغلب این خودرو را یک خودروی هیبریدی لقب داده اند،اما این کار از نظر فنی و مهندسی درست نیست. یک خودروی هیبریدی مانند تویوتا مدل پریوس، اصولا یک خودروی بنزینی یا دیزلی،به همراه یک باتری و موتور الکتریکی است.

در عوض این مدل یک خودروی مسافت افزونه است. این بدان معنا است که مدل ولت در همه حال یک خودروی برقی است. با این تفاوت که یک موتور بنزینی در مواقعی که باتری خالی می‌شود به کار گرفته می‌شود این موتور بنزینی انرژی‌ای به باتری‌ها یا به چرخ‌ها وارد نمی‌کند. بلکه به عنوان یک مولد، انرژی مورد نیاز پیشرانه برقی را فرآهم می‌کند.

با هر بار شارژ شدن کامل این خودرو شما می‌توانید تا مسافت 50 مایل را بدون نیاز به هر گونه بنزینی طی کنید. پس از اتمام شارژ باتری، خودرو انرژی مورد نیاز موتورش را از مولد بنزینی تامین می‌کند.

گردهم آوردن هر دو فناوری درمجموع برای شما مسافتی حدود 300مایل را فراهم می‌کند. اگر شما تمایل داشتید تا مسافتی بیش از این را بپیمایید، و زمان کافی برای شارژ کردن خودرو را نداشته باشید،کافیست که باک بنزین خود را پر کنید. اکثر مردم این مدل خودرو را بسیار کارآمدتر از یک خودروی تمام برقی مانند نیسان لیف می‌دانند.

شما همچنین می‌توانید این خودرو را در حالت هولد قرار دهید. این حالت به شما این امکان را می‌دهد تا انرژی مورد نیاز پیشرانه‌ی برقی این خودرو (در عین وجود باتری)تنها از مولد بنزینی تامین شود.

بهتر است که از این قابلیت در بزرگراه‌های منتهی به مناطق شهری استفاده شود.چرا که در مناطق شهری آلایندگی حاصل از مولد بنزینی کمک چندانی به رفع مشکل آلودگی هوا نمی‌کند.

باتری‌های این خودرو زیر قسمت عقبی خودرو(به شکل حرف تی لاتین) قرار گرفته‌اند. درست در جایی که معمولا میل گردان یافت می‌شود. نتیجه اینکه قرار گیری باتری‌ها به این شکل باعث شده تا بتوان به سختی این خودرو را یک خودروی چهار نفره به شمار آورد. از دیگر بخش‌های عجیب این خودرو می‌توان به صندوق عقب آن اشاره کرد.چرا که پوشش بیرونی آن از مواد بی‌کیفیت ساخته شده است. ‌


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


تجربه رانندگی با شورلت مدل ولت

این خودرو در همه حال (چه مواقعی که از باتری تغدیه می‌شود و چه مولد بنزینی آن را تغذیه بکند) سواری بسیار نرم و بی سروصدایی دارد. با این وجود اندکی صدا در مواقعی که مولد بنزینی در حال کار است به گوش می‌رسد.

این یک خودروی برقی است. این بدان معنیست که 100 درصد گشتاور در هر سرعتی در دسترس است. بنابراین شتاب خطی و قدرتمندی دارد. با این حال، حالت اسپورت برای این خودرو تعبیه شده است و برای شما نهایت عملکرد را فراهم می‌کند.

خبری از کلاچ و دنده نیست و فرمان پذیری بسیار نرمی دارد. همه ی اینها باعث شده است تا رانندگی را در شهر خیلی راحت کند.سیستم فرمان این خودرو بسیار نرم طراحی شده است. ترمز این خودرو نیز به طور کلی با ترمز خودرو بنزینی متفاوت است و عادت کردن به آن کمی زمان بر است. پک باتری این خودرو مجموعا 1732 کیلوگرم جرم دارد.همین مسئله موجب شده تا مرکز ثقل اندک این خودرو، هندلینگ فوق العاده ای را در آزاد راه‌ها(و این گونه مسیرها)فراهم کند.

با همه این تفاسیر داشبورد مرکزی این خودرو چنگی به دل نمی‌زند.یک پنل پلاستیکی بلندی که سراسر از دکمه‌های مشابه لمسی است. دکمه‌هایی که با هیچ ترتیبی دسته بندی نشده اند. نکته مهم اینکه  شما هیچگاه به میزان فشاری که برای فعال کردن دکمه باید وارد کنید، واقف نخواهید شد. طراحان داشبورد خودروی ولت باید طراحی داخلی خودروی بی ام و سری 3 را مورد بررسی قرار دهند. تنها از این جهت که یاد بگیرند چگونه اجزای داخلی محیط خودرو را به نحو عالی و با دیدگاه ارگونومی در کنار هم قرار دهد. در کنار آن باید نحوه گزینش متریال مورد استفاده را از آئودی فرا بگیرند.

اهرم دنده این خودرو می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد.این از آن جهت است که سر اهرم به شما نشان میدهد که شما در چه دنده‌ای هستید. (این در حالی است که هم در کنار اهرم و هم روی داشبود وضعیت دنده نمایان است،اما وجود آن در بالای اهرم دنده جلوه خاص تری دارد.)بررسی‌های زمستانه ما نشان داده که بخاری این خودرو در زمان زیادی دمای مورد نیاز برای گرم کردن را فراهم می‌کند.

شورلت ولت

بررسی صرفه و آلایندگی خودروی شورلت مدل ولت

این خودرو پیمایشی به اندازه‌ی235.4 مایل بر گالون را دارد. این میزان از پیمایش برابر است با آزاد کردن 27گرم کربن دی اکسید به ازای هر کیلو متر پیمایش. آیا این مقدار از پیمایش در دنیای واقعی برای شما لذت بخش خواهد بود؟

این میزان از پیمایش (235.4 مایل بر گالون) بر اساس استاندارد معینی بیان شده است.این استاندارد در مسافت کوتاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.حال اگر الگوی رانندگی شما کاملا مطابق با نحوه ای که این استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد،باشد(که البته خیلی بعید  است).آنگاه ممکن است به میزان 200مایل بر گالون دست یابید.در واقع این میزان از پیمایش غیرقابل دسترس نیست،البته به شرطی که خودروی شما هر شب شارژ شده باشد و روزانه با آن کمتر از 50مایل را پیموده باشید.کاملا واضح است که به لطف مولد بنزینی،می‌توان مسافتی بیشتر از 50 مایل را با این خودرو طی کرد.اما بر اساس تجربیاتی که از مدل‌های ولت و آمپر بدست آوردیم،اگر به طور منظم از مولد بنزینی استفاده کنید،به طور میانگین به پیمایش در حدود 46 مایل خواهید رسید.بنابراین اگر شما بیشتربا مسیرهای بزرگراهی (تا شهری) سروکار دارید بهتر است تا یک خودروی به صرفه دیزلی تهیه کنید.

یکی دیگر از مواردی که ما در حین کار با این خودرو متوجه آن شدیم،مسافت قابل پیمایش آن بود.به طوری که هر روز صبح وقتی بعد از یک شارژ کامل به سراغ آن می‌رفتیم،نمایشگر به ما مسافت 25 مایل را به عنوان مسافت قابل پیمایش نشان می‌داد.

به نظر می‌رسیدکه این میزان از مسافت،همان مسافتی باشد که قرار است در رانندگی به آن دست یابیم.در موعد رونمایی از مدل آمپر ما توانستیم تنها از طریق باتری به پیمایش 50 مایلی دست یابیم.پس به نظر می‌رسد که پیمایش مدل ولت کمی کمتر از مقداری است که باید باشد. هوای سرد می‌تواند یکی از علل اصلی این کاهش پیمایش باشد.

در طول هفته ای که ما با مدل ولت سروکار داشتیم،گشت و گذار هایی را بر عهده گرفتیم.گشت و گذارهایی شامل مسیر خانه تا مدرسه که ما بطور میانگین توانستیم به پیمایشی بیش از 200 مایل بر گالون دست یابیم.و مسیرهای آزادراهی.(جایی که ما به پیمایش 46 مایل بر گرم دست یافتیم.به هرحال سفر معمول ما که مسیر رفت و برگشتی از آلترینگهام به مرکز منچستر را شامل می‌شد،مسیری به طول 37.7 مایل بود. که در نهایت برای ما به طور میانگین پیمایش 92.4 مایل بر گالون را فراهم کرد. اگر باتری این خودرو بجای فراهم آوردن 25 مایل 50 مایل را برای ما فراهم می‌آورد،ما می‌توانستیم به طور میانگین به پیمایش200 مایل بر گالون دست یابیم.

در تصویری که از صفحه نمایش خودرو تهیه شده است خواهید دید که نمایشگر پیمایش مفید خودرو را 45.2 مایل به ازای هر گالون سوخت نمایش می‌دهد.این مسئله مارا از این حقیقت آگاه می‌کند که این خودرو در سراسر انگلستان با مولد بنزینی رانده شده است.واضح است که این شیوه استفاده از خودرو برا اکثر مردم غیر معمول است.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قیمت آپشن‌ها و انواع مدل‌ها

قیمت خودروی شورلت مدل ولت از 29,995 پوند شروع می‌شود.(البته بعد از تخصیص یارانه 5,000 پوندی برای اینگونه خودرو‌ها از سوی دولت.)

قیمت نهایی خودرویی که ما کار بررسی را روی آن انجام می‌دادیم 31,740 پوند بود.(که این مقدار شامل 1,745پوند بابت هزینه سیستم ساتناو هم می‌باشد)

اگرچه که ما نسخه‌ی مجهز به پیشرانه قدرتمند را تهیه کردیم اما کاملا روشن است که این میزان از هزینه برای یک خودروی چهارنفره هاچبک بسیار گران است. چالش اصلی این خودرو،دستیابی به پیمایش 200 مایل بر گالنی است.با وجود آلایندگی اندکی که دارد(که همین فاکتور به تنهایی کافیست تا این خودرو را انتخاب کنید)،شما بایستی روزانه فقط 50 مایل را با این خودرو طی کنید.پس با این حساب شما دارید برای خودرویی هزینه می‌کنید که پیمایش چندان دلچسبی را برای شما فراهم نمی‌کند.

در عوض اگر شما قرار است مسافت‌های طولانی تری را با این خودرو طی کنید، ممکن است که گاهی از موتور بنزینی آن هم استفاده کنید.از آنچه گفته شد می‌توان دریافت که متقبل شدن هزینه 30,000  پوندی برای خودرویی که قرار است پیمایشی بیش از 200 مایل بر گالون را فرآهم کند. اما قرار است طوری مورد استفاده قرار گیرد که پیمایش آن به سختی به 50 مایل بر گالون برسد،چندان به صرفه و منطقی نیست.

 

خلاصه و بازنگری کلی

با وجود کاستی‌های این خودرو (به عنوان مثال داشبورد و قیمت )،خودروی شورلت مدل ولت برای افرادی که در طول هفته حدود 30 مایل رانندگی می‌کنند بسیار ایده آل است.اما برای کسانی که گشت و گذارهای طولانی تری دارند،این خودرو اصلا پیشنهاد نمی‌شود. برای چنین استفاده ای(حدود 30 مایل در هفته) کافیست که فقط از توانی که باتری در اختیار پیشرانه قرار می‌دهد استفاده کنیم در عین حال هم هزینه‌های زیادی را بابت بنزین صرفه جویی کرده ایم.به هرحال اگر قرار است،به مسافتی بیشتر از آن مقداری که باتری برایمان فراهم  می آورد نیاز داشته باشیم.مولد بنزینی این خودرو راه‌گشای ما خواهد بود.با این وجود شما در عین حال که از مولد بنزینی استفاده می‌کنید،از هزینه طرح ترافیک هم معاف هستید.بنابراین هزینه‌های جاری این خودرو از جهت به صرفه بودن برای شما جذاب می‌شود.  همچنین خیالتان از این بابت هم راحت است که از آلودگی شهر هم جلوگیری خواهید کرد.(این خودرو به ازای هر کیلومتر پیمایش تنها 27 گرم گاز کربن دی اکسید تولید می‌کند)

اگر چه که یک خودروی دیزلی فقط در ابتدای کار از هزینه طرح ترافیک معاف است.اما مدل ولت برای همیشه از این هزینه معاف است.(خودروی دیزلی به ازای هر کیلومتر پیمایش 99 گرم کربن دی اکسید آزاد می‌کند،این در حالیست که این مقدار برای این خودرو 27 گرم به ازای هر کیلو متر پیمایش می‌باشد.)

پس می‌توان دریافت که خودروی شورلت ولت برای رانندگانی با الگوی رانندگی مشخص گزینه مناسبی است.اگر شما جز این دسته افراد هستید پس خرید این خودرو می‌تواند انتخاب معقولی برای شما باشد. فروش خودروی ولت(و مدل مشابه آن ینی آمپر) این حقیقت را برای ما آشکار کرد که مردم انگلستان معتقد هستند که خرید این دسته از خودروها برای آنها صرفه مالی ندارد.به هر حال برای پر کردن این خلا می‌توان گفت :این خودرو پتانسیل آنرا دارد که به عنوان خودرویی که کمترین میزان آلایندگی را دارد و توانسته که همچین فناوری نوآورانه ای را به بازار بیاورد، نمره 10 از 10 را از سایت ما کسب کند.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است ومتن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *