kia e-niro بررسی خودرو

خودرو kia e-niro
  • زندگی با خودرو kia e-niro :

تجربه رانندگی با خودرو kia e-niro بسیار دلپذیر است. باید دید آیا میتوان بازه ی مسافت قابل طی توسط این خودرو را بهبود بخشید؟

  • مشخصات کلیدی:

  • مدل: کیا E-NIRO

  • ظرفیت موتور: 64KWH

  • سوخت: برقی

  • مسافت قابل حرکت با یک شارژ: 282 میل (454 کیلومتر)

 

  • چکیده:

طراحی بدنه مناسب، توانایی طی مسافت بالا با یک شارژ باطری از ویژگی های برجسته این خودرو است. نکته جالب در مورد این خودرو این است که طی مسافت 317 مایل در بریتانیا را با یک شارژ باتری به ثبت رسانده است.

  • طراحی و مهندسی:

این خودرو در دو مدل هیبریدی و برقی قابل خرید است و هنگام خرید کابل شارژ آن نیز همراه خودرو تحویل داده می شود. باتری این خودرو 64 کیلو وات ساعتی است که توسط کمپانی هیوندای تولید می شود. طراحی بدنه این خودرو بسیار جمع و جور و یکپارچه  است، ولی در عین حال فضای کافی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. اتاق مدل برقی آن بزرگتر از مدل هیبریدی آن است و دلیل آن قرار گرفتن باتری در زیر کفی خودرو در مدل برقی آن است.

در داخل خودرو نیز داشبورد آن همانند طراحی معمول سایر خودروهای کیاست. در مرکز کنسول اطلاعات مربوط به تهویه مطبوع ، سرمایش و گرمایش و اطلاعات برقی خودرو قابل مشاهده است. همچنین هنگام حرکت خودرو نمی توان از طریق بلوتوث به گوشی موبایل وصل شد که این موضوع مقداری ازاردهنده است.

Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
  • تجربه رانندگی با کیا E-NIRO

همانند هر خودروی برقی دیگر این خودرو ارام، کم صدا و کاربردی است. نکته جالب در مورد این خودرو شتاب خطی قدرتمند آن است. با وجود دنده اتوماتیک رانندگی با آن بسیار آسان است.

آزمایش جالبی درمورد این خودرو انجام شده است که اطلاعات جالبی را نشان می دهد؛ در این آزمایش پس از رانندگی با این خودرو طی مسافتی به اندازه 262 مایل از منچستر تا مالورن به صورت رفت و برگشت، صفحه نمایش خودرو بیانگر باقی ماندن 55 مایل از شارژ باتری بوده است. این بدان معنی است که شما می توانید 317 مایل با این خودرو بدون شارژ کردن باتری رانندگی کنید که این نتیجه ای بسیار ارزشمند است. سرعت خودرو در این سفر عمدتا بین 97 تا 105 کیلومتر بر ساعت بوده و رانندگی در حالت eco mode انجام شده است.

کیا E-NIRO علاوه بر حالت ECO MOD دارای حالت  ECO+ MODE نیز می باشد. حالت NORMAL MODE برای اکثر مواقع مناسب تر است. اما اگر شما خودرو را در حالت SPORT  قرار دهید سرعت و شتاب قابل توجهی را تجربه خواهید کرد. این خودرو با چرخ های جلو به حرکت در می آید و اگر علاقمند به کنترل کردن خودرو در رانندگی هستید؛ توانایی آن در ایجاد مقدار بالای گشتاور به اندازه 395 Nm به راحتی این امکان را ایجاد می کند. بنابراین کنترل این خودرو در معابر خیس یا لیز خیلی سخت نیست!

درباره ظرفیت باتری اطلاعات بیشتری می‌خوای؟ به صفحه دوره آنلاین ما یه سری بزن

در این خودرو هیچ انتخابگری برای دنده اتوماتیک وجود ندارد، صرفا دکمه هایی برای حالت های رانندگی و پارک وجود دارد. فقط برای ترمز کردن و در نتیجه آن تغییر دنده خودرو پدال درنظرگرفته شده است.

کیا E-NIRO خودرویی نسبتا مرتفع است. قرار گرفتن باتری 457 کیلویی آن زیر مرکز کف آن باعث ایجاد مرکز ثقل خودرو در این قسمت می شود که این موضوع راحت تر شدن کنترل خودرورا در پی دارد. ازدیگر مزیت های این خودرو این است که شما می توانید با تنظیم ارتفاع خودرو آن را در حالتی قرار دهید که کنترل و رانندگی با آن راحت تر شود.

  • نکات اقتصادی و محیط زیستی خودرو kia e-niro:

طیق اعلام تولید کنندگان این خودرو، بازه ی مسافتی قابل رانندگی با یک شارژ با باتری با کیا E-NIRO ، 282 مایل می باشد. که نسبت به خودروی برقی هیوندای کونا 3 مایل برتری دارد. همچنین طبق ازمایش انجام شده در عمل این خودرو با میانگین سرعت حدود 90 کیلومتر بر ساعت، توانایی طی مسافتی به اندازه 325.5 مایل دارد که این عدد تحسین برانگیز است. همچنین اگر میانگین سرعت حدود 97 کیلومتر بر ساعت باشد این عدد به 317 مایل کاهش می یابد. در نتیجه اگر مطمئن و با سرعت مناسب رانندگی کنید قادر خواهید بود بیشتر از 300 مایل رانندگی کنید.

این خودرو دارای ضریب درگ پایینی است. مقدار آن در حدود 0.3 است. برای شارژکامل  باتری آن به 7Kw انرژی و 10 ساعت زمان نیاز دارید. شارژ سریع آن تا 80 درصد نیز با 50 کیلووات برق DC ، فقط 75 دقیقه زمان می برد، و با 100Kw انرژی زمان مورد نیاز به 54 دقیقه کاهش می یابد.

  • قیمت و ارزش گذاری :

قیمت این خودرو 32995 یورو تخمین زده شده است. در حالی که خودروی هیوندای کونا 32795 یورو قیمت داشت. یعنی کیا E-NIRO، 200 یورور گرانتر است. عملکرد سیستم انتقال قدرت در هیوندای کونا مشابه کیا E-NIRO می باشد. پس سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا E-NIRO بر کونا برتری دارد؟

پاسخ مثبت است ،چرا که  این خودرو فضای بیشتری دارد. طول E-NIRO ، 4.375 متر است در حالی که کونا 4.18 متر طول دارد. همچنین اتاق آن 451 لیتر فضا دارد و کونا 334لیتر فضا دارد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد مقایسه این دو خودرو  ظرفیت باتری آن هاست. هیوندای کونا در دو مدل با ظرفیت باتری 39Kwh و 64Kwh است در حالی که خودرو kia e-niro  تنها دارای باتری با ظرفیت 64Kwh است.

نتیجه گیری:

براساس آزمایش های انجام شده ثابت شده است که این خودرو قادر به طی مسافتی بالاتر از 300 مایل با یک شارژ می باشد. طراحی بدنه آن مناسب و کاربردی است. همچنین قیمت آن کمتر از 33000 یورور است که بسیار مناسب می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از اپشن های این خودرو مشابه با هیوندای کونا است و برتری محسوسی به طور مثال در فضای بزرگتر اتاق دارد و همچنین ویژگی های آن از جمله توانایی طی بازه مسافتی بالا، قیمت مناسب، طراحی مناسب بدنه و سایر فاکتورهای مورد نظر در خودروهای برقی این خودرو نمره 10 از 10 را در GREEN CAR GUID RATING  دریافت کرده است.

متنی که خواندید ترجمه‌ای از سایت www.greencarguide.co.uk است که توسط علی دولت آبادی انجام شده است. اصل این نوشته را می‌توانید در اینجا ببینید.

۲ دیدگاه برای “kia e-niro بررسی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *