نگاهی به سیستم اطلاعات و تفریح خودرو | infotainment چیست

هر چیزی که لازم است راجع به سیستم‌­های infotainment بدانید.

افزایش تقاضا برای خودروهای لوکس، ایمن و هوشمند سبب شده تا خودروسازان به طور فزاینده‌­ای سیستم‌­های infotainment خودروها را توسعه دهند. این سیستم­‌ها ترکیبی از سرگرمی و اطلاعات را برای یک تجربه پیشرفته در وسیله نقلیه فراهم می‌­کنند. در این مطلب می­‌خواهیم بفهمیم که سیستم In-vehicle infotainment چیست و درباره ویژگی‌­ها و مولفه‌­های مختلفی که در کارکرد این سیستم موثرند بیاموزیم.

کل صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت توسعه فناوری‌­های نوآورا­نه‌ای است که قابلیت برقراری بهتر ارتباط را فراهم می‌­کنند، ایمنی خودرو را افزایش می‌­دهند و همچنین تجربه کار با خودرو را بهبود می‌­بخشند. یکی از فناوری­‌های کلیدی که کانون تمام سیستم‌­های مدرن خوردرو بوده و تمام عملکردهای آن­‌ها را ادغام کرده و می‌­تواند آن­‌ها را کنترل و بر آن­‌ها نظارت کند سیستم  In-vehicle infotainment است.

سیستم­‌های مدرن In-vehicle infotainment به تمام فناوری‌­های هوشمند خودرو مثل سیستم‌­های ADAS، V2X، تلفن‌­های همراه هوشمند، سنسورها و … متصل میشود و آن‌­ها را با هم ادغام می‌کند تا تجربه‌­ای فوق­العاده از رانندگی برای شما فراهم کند.

infotainment چیست ؟

این سیستم می‌­تواند به عنوان ترکیبی از سیستم‌­های خودرو توصیف شود که جهت فراهم کردن سرگرمی و اطلاعات برای راننده و سرنشینان از طریق رابط­ه‌ای صوتی و تصویری و عناصر کنترل‌­کننده مثل نمایش‌­دهنده لمسی، دستورات صورتی و … مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

طبق اطلاعات MarketsandMarkets، تخمین زده شده که بازار In-vehicle infotainment تا همین سال ۲۰۲۰ با رشد سالانه ۹۷/۱۱ درصدی به ۴۷/۳۰ میلیارد دلار می‌­رسد. تحقیقات نشان می‌­دهد که بازار IVI با افزایش تولید خودروها، توسعه فناوری و افزایش تقاضا برای خودروهای لوکس هدایت می­شود.

سیستم In-vehicle infotainment چگونه کار می‌­کند؟

IVI در ادغام با بسیاری از سیستم‌­های داخلی و خارجی کار می‌­کند که وظیفه آن‌­ها فراهم کردن اطلاعات و سرگرمی برای راننده و سرنشینان است. اجزای اصلی سیستم IVI عبارتند از :

Integrated Head-Unit : واحد فوق IVI بر پایه صفحه لمسی است که روی داشبورد سوار شده است. به کمک یک رابط کاربری مناسب بین انسان و ماشین، واحد مافوق نقش یک مرکز کنترل کننده عالی برای سیستم infotainment را دارد.

نمایش دهنده Heads-Up : این قسمت خودرو بخش جدایی ناپذیر سیستم­‌های infotainment است که اطلاعات لحظه­‌ای خودرو را روی یک صفحه شفاف و یکپارچه با شیشه جلو خودرو نشان می‌­دهد. این نمایش­‌دهنده مواردی که حین رانندگی حواس راننده را پرت می­‌کند کاهش می‌­دهد و با جزئیات کلیدی نظیر سرعت، نقشه راه، آب و هوا گزینه‌­های چندرسانه‌­ای به راننده کمک می‌­کند.

DSP ها و GPU های سطح بالا برای پشتیبانی از نمایشگرهای متعدد : نسل جدید سیستم‌­های infotainment توسط پردازنده‌­های قدرتمند خودرو برای سیستم­‌های پیشرفته IVI طراحی شده­‌اند. این پردازنده‌­های خودرو قابلیت نمایش محتوا روی چندین نمایش دهنده نظیر، نمایش دهنده Head-Up، تلفن‌­های همراه هوشمند متصل و … را دارند و تجربه پیشرفته‌ای به رانندگان و سرنشینان خودرو ارائه می­‌دهند.

سیستم­‌های عامل : سیستم‌­های IVI نیاز به سیستم عاملی دارند که قابلیت پشتیبانی از برقراری ارتباط، عملکردهای راحت و نرم‌­افزارهای قابل دانلود را داشته باشد تا عملکردهای جدید در سیستم را با هم ادغام کند. سیستم­‌های عاملی مثل اندروید، لینوکس،  QNX و ویندوز اصلی‌­ترین رهبران در این بخش هستند.

CAN ، LVDS و سایر پروتکل های پشتیبانی شبکه (بر اساس نیاز): اجزای سخت‌­افزاری و الکترونیکی در سیستم‌­های IVI با برخی پروتکل‌­های ارتباطی استاندارد مانند CAN به هم پیوسته‌­اند. CAN یا هر پروتکل شبکه­‌ای اجازه می‌­دهد تا میکرو کنترل‌­کننده­‌ها و دستگاه‌­ها بتوانند با یکدیگر در کاربردهایی بدون کامپیوتر میزبان ارتباط برقرار کنند.

ماژول‌­های ارتباطی : سیستم­‌های IVI شامل ماژول‌­های GPS، Wi-Fi و Bluetooth هستند تا قابلیت برقراری ارتباط با شبکه­‌ها و دستگاه‌­های خارجی را فراهم کنند. این ماژول‌­ها در ایجاد سرویس­‌هایی نظیر جهت­‌یابی، اتصال به اینترنت و ادغام تلفن همراه هوشمند با سیستم IVI کمک می‌­کند.

ادغام سنسورهای خودرو : سنسورهای مجاورتی، سنسورهای تشخیص حرکت برای شناسایی نور محیط، سنسورهای دوربین و بسیاری از سنسورهای دیگر با سیستم IVI ادغام شده‌­اند تا اطلاعاتی در راستای ایمنی برای راننده و سرنشینان فراهم کنند.

ابزارهای دیجیتالی : سیستم‌­های پیشرفته IVI از طراحی کابین خلبانی که یک نمایش‌­دهنده استاتیک از ابزارهای درون خودرو بود به ابزارهای دیجیتالی تغییر یافته‌­اند. این ابزارهای دیجیتالی شامل نمایش‌­دهنده­‌های دیجیتالی سنتی در خودرو مانند سرعت سنج، RPM، کیلومترشمار و … هستند. ابزارهای دیجیتالی اطلاعات را از ECU خودرو دریافت می‌­کنند و روی نمایش­‌دهنده سیستم IVI نشان می‌­دهند. این ابزارهای دیجیتالی با سایر رابط­ه‌ای دیجیتالی نظیر واحد مافوق، نمایش­‌دهنده Heads-up و سیستم­‌های IVI ادغام شده‌­اند.

infotainment چیست

ویژگی‌­های سیستم In-vehicle infotainment :

بعضی از ویژگی‌­های اصلی سیستم IVI به شرح زیر است :

صفحه لمسی با وضوح بالا : صفحه‌­های لمسی عمدتا LCD یا TFT هستند. نمایش‌­دهنده­‌های تمام رنگی و زمینه فعال مناسب‌­ترین فناوری­‌ها برای نمایشگرهای گرافیکی پیچیده و پویا هستند. نمایش­‌دهنده سیستم IVI خودرو به طور کلی در محدوده  ۲ تا ۱۲ اینج هستند، اگرچه بعضی نمایش‌­دهنده‌­های HD ۲۰ اینچی هستند.

اتصال به تلفن‌­های همراه هوشمند : تلفن‌­های همراه هوشمند می­‌توانند با استفاده از اتصال Bluetooth به سیستم IVI خودرو وصل شوند. اتصال تلفن­ همراه با این سیستم به کاربر این قابلیت را می‌­دهد که از طریق نمایشگر روی داشبورد به تلفن همراه خود دسترسی داشته باشد. این ویژگی‌­ها به کاربر اجازه می‌­دهد تا تماس‌­های تلفنی‌­اش را با استفاده از سیستم IVI مدیریت کند. همچنین کاربر می‌­تواند لیست مخاطبین و تماس‌­های اخیرش را مشاهده کند و پیام‌­های خود را بخواند.

گیرنده­‌های آنالوگ و دیجیتال رادیو : این امر به گیرنده‌­های AM و FM برای سیستم‌­های IVI اشاره دارد. رادیو می­‌تواند روی موج­‌های AM و FM تنظیم شود که این امر می‌­تواند به صورت دستی یا خودکار صورت گیرد.

infotainment چیست

پشتیبانی چند­رسانه‌­ای :‌ سیستم­‌های IVI مدرن محتوای صوتی و تصویری را به نمایش‌­دهنده، بلندگوها و هدفون‌­ها از طریق Bluetooth، کابل HDMI و USB انتقال می­‌دهند. اطلاعات صوتی و تصویری می‌­تواند از تلفن­‌های همراه هوشمند و تبلت­ها پخش شود. ارتباط از طریق Bluetooth قابلیت­‌های نظیر تماس بدون استفاده از دست، مشاهده آخرین تماس­‌ها و … را فراهم می­‌کند. فرمت­‌های صوتی و تصویری زیادی توسط سیستم IVI قابل اجرا هستند.

عملکردهای پیشرفته خودرو : سیستم‌­های IVI از قابلیت‌­هایی نظیر دستیار پارک، چراغ­‌های فعال در طول روز، کنترل شرایط هوایی در خودرو و دستیار صوتی برای عملکردهای سیستم پشتیبانی می‌­کنند.

سازگاری با اندروید و Apple :‌ هر دو پلتفرم به کاربران اجازه می‌­دهند تا تلفن‌­های همراه هوشمندشان را به سیستم IVI وصل کنند. دستگاه­‌های مبتنی بر اندروید از سرویس­‌های Google نظیر google maps، google play music پشتیبانی می­‌کنند.

عناصر کنترل‌­کننده : تمام عملکردهای سیستم‌­های IVI می­‌توانند با استفاده از صفحه لمسی، دکمه­‌ها، کنترل­‌کننده‌­های روی فرمان و دستورات صوتی کنترل شوند.

infotainment چیست

پلتفرم­‌های سیستم Infotainment  :

با افزایش تقاضا برای سیستم‌­های IVI خودروسازان روی طراحی پردازنده­‌هایی با ویژگی­‌های زیاد، همه‌­کاره و قدرتمند متمزکز شده‌­اند. برای تجربه همه‌­جانبه در استفاده از خودرو، پردازنده­‌ها باید در سطح بالایی از محاسبات به وسیله نقلیه کمک کنند. پردازنده‌­های پیشرفته قابلیت استفاده از چندین نمایشگر HD را فراهم می­‌کنند و عملکردهایی برای کمک به راننده اجرا کنند. یک پردازنده قدرتمند به سیستم IVI توانایی کارایی بالا، نمایش­‌دهنده رنگی HD، وضوح بالا و مصرف انرژی پایین را می‌­دهد. بعضی از بهترین پلتفرم‌­های موجود در بازار عبارتند از :

  • پردازنده Qualcomm® Snapdragon ™ 600 (Eragon 600 SoM)
  • TI- Jacinto™ DRAx infotainment SoCs
  • پردازنده NXP – MX255 applications
  • Samsung Exynos Auto V9

تمام ویژگی­‌های مطرح شده از سیستم IVI تنها بخشی از عملکردهایی هستند که این سیستم در آینده ارائه خواهد داد. ویژگی‌­های این سیستم در آینده بسیار ساده برای کار و قابل تنظیم خواهند بود. مفهوم کابین‌­های دیجیتال برای خودرو تنها محدود به واحد مافوق یا نمایش­دهنده‌­های کوچک نخواهد بود بلکه سیستم­‌های IVI بزرگی ساخته خواهد شد که حتی ممکن است روی سقف خودرو هم باشد.‌

این متن توسط احمد حاتمی تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *