قسمت هجدهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت هجدهم دوره آنلاین
شارژ خودرو برقی با انرژی خورشیدی و بادی
در این ارائه به بررسی موارد زیر میپردازیم :
۱) چرا نیاز به شارژ خودروهای الکتریکی از منابع تجدیدپذیر داریم؟
۲) به چه مبدلهای قدرتی برای شارژ خودروهای الکتریکی از انرژی خورشیدی و بادی نیاز داریم؟
۳) چگونه میتوانیم شارژ هوشمند خودروهای الکتریکی را از منابع انرژی تجدیدپذیر عملی کنیم؟
تولید برق در حال حاضر
علت اصلی حرکت به سمت خودروهای الکتریکی این است که هیچگونه آلایندگی ندارند و بازهی آنها از خودروهای موتور احتراق داخلی بالاتر است. اگرچه خودروهای الکتریکی تنها در صورتی پایدار خواهند بود که برقی که برای شارژ آنها استفاده میشود از منابع انرژی تجدیدپذیر و نه از سوختهای فسیلی تامین شود. در این نمودار معادل میزان انتشار کربن دی اکسید از یک ارزیابی چرخه جریان میبینیم که شامل انتشار ناشی از خودروها، انتشار ناشی از سوختن، تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه و بازیافت پس از پایان عمر وسیله نقلیه است. انتشارات ناشی از خودروهای موتور احتراق داخلی در سمت راست به نمایش درآمده درحالی که در سمت چپ انتشارات مربوط به خودروهای الکتریکی که از منابع مختلف شارژ شدهاند را نشان میدهد. به طور واضح میتوان دید که خودروهای الکتریکی از دیدگاه عمرکاری حتی زمانی که از شبکه برق تحت سوختهای فسیلی شارژ شوند انتشار بسیار پایینتری دارند. اگرچه اگر برق از منابعی که انتشار کربن دی اکسید ندارند مثل انرژی باد یا انرژی هستهای تامین شود انتشار خالص خودرو الکتریکی حتی به مقادیر پایینتری کاهش مییابد و انتشار گازهای گلخانهای میتواند به صفر برسد. پس شارژ خودروهای الکتریکی از منابع انرژی تجدیدپذیر امری ضروری است تا این خودروها در آینده به معنای واقعی پایدار شوند.
راههای توسعه شارژ خودرو برقی با انرژی تجدیدپذیر
حال ببینیم چگونه میتوانیم شارژ خودروهای الکتریکی با انرژی خورشیدی و باد را توسعه دهیم. با انرژی باد شروع میکنیم. در مورد انرژی باد سه فاکتور اصلی در طراحی سیستم شارژ نقش اساسی ایفا میکنند. اول اینکه امروزه انرژی بادی به طور معمول در زمینها و مزارعی تولید میشود که از مکانهایی که خودروهای الکتریکی شارژ میشوند بسیار دور است. این بدین معنی است که انرژی باید از مسافت طولانی بین منبع تامین کننده و محل شارژ خودرو الکتریکی منتقل شود. دوم اینکه انرژی یک توربین بادی معمولا در محدوده مگاوات قرار دارد در حالی که شارژر خودرو الکتریکی در محدوده کیلووات کار میکند. این امر تفاوت بزرگ در مقیاس قدرت و پتانسیل یک توربین بادی برای شارژ چندین خودرو را نشان میدهد. در نهایت تولید انرژی باد در زمستان و شبها ماکزیمم است از این رو انرژی بادی برای شارژ خودروهای الکتریکی در منزل و شبها بسیار مناسب است.
از دیدگاه تبدیل انرژی، ژنراتورهای بادی معمولا جریان AC با فرکانسهای مختلف تولید میکنند. دو مبدل AC به DC و DC به AC پشت سر هم قرار گرفتهاند تا جریان AC با فرکانس متغیر را به جریان AC ولتاژ بالا یا ولتاژ متوسط ۵۰ یا ۶۰ هرتزی تبدیل کنند که برای انتقال برق در مسافتهای بالا استفاده میشود. این جریان سپس به جریان AC ولتاژ پایین کاهش داده میشود و خودروی الکتریکی میتواند با جریان AC یا DC شارژ شود.
زمانی که از انرژی خورشیدی برای شارژ خودرو الکتریکی استفاده میکنیم قضیه کمی متفاوت خواهد بود. اول اینکه پنلهای خورشیدی این قابلیت را دارند که علاوه بر مزارع خورشیدی روی سقف ساختمانها نصب شوند. بنابراین انرژی خورشیدی میتواند نزدیک به جایی که خودرو الکتریکی شارژ میشود تولید شود که اتلاف ناشی از انتقال انرژی را کاهش میدهد. دوم اینکه انرژی تولیدی پنلهای خورشیدی روی سقف خانهها در محدوده کیلووات قرار دارد که در محدوده شارژرهای خودروهای الکتریکی است. در نهایت بر عکس انرژی بادی، انرژی خوردشیدی هنگام روز و در تابستان ماکزیمم است. بنابراین انرژی خورشیدی برای شارژ خودروهای الکتریکی روزها و در محل کار بسیار مناسب است.
سادهترین راه برای شارژ خودروهای الکتریکی از انرژی خورشیدی استفاده از مبدلهای خورشیدی فتوولتائیک است. در داخل این مبدل یک مبدل DC به DC از پنلهای خورشیدی در نقطه ماکزیمم آنها کار میکشد. سپس یک مبدل DC به AC جریان DC را به جریان AC ۵۰ یا ۶۰ هرتزی برای شارژ خودروی الکتریکی تبدیل میکند. اگرچه در این روش یک عیب وجود دارد. پنلهای فتوولتائیک و باتری خودروهای الکتریکی اساسا با جریان مستقیم یا DC کار میکنند و با این روش ما جریان DC پنلهای فتوولتائیک را به جریان AC تبدیل کرده و سپس برای شارژ خودرو الکتریکی آن را به جریان DC تبدیل میکنیم. این بدین معنی است که یک تبدیل جریان غیرضروری در این روش وجود دارد. از این رو برای رسیدن به بازدهی بیشتر استفاده از یک مبدل DC به DC عایق شده و شارژ مستقیم خودرو الکتریکی از پنلهای خورشیدی است. مثالی را بررسی میکنیم. در دانشگاه دلفت یک شارژر خورشیدی DC با توان ۱۰ کیلووات ساخته شده است که سه مبدل قدرت درون خود دارد. مبدل DC به DC برای پنل خورشیدی، مبدل DC به DC عایق شده برای خودرو الکتریکی و مبدل DC به AC برای اتصال به شبکه برق. با استفاده از این طراحی میتوان از پنلهای خورشیدی به جریان مستقیم برای شارژ خودرو الکتریکی رسید. ثانیا اگر خودرو الکتریکی در کار نباشد این سیستم به عنوان مبدل انرژی خورشیدی عمل میکند و جریان پنلهای خورشیدی را مستقیما به شبکه برق میدهد. سوم اینکه اگر انرژی خورشیدی نباشد این سیستم به عنوان یک شارژر معمولی DC عمل میکند و خودرو الکتریکی را از شبکه برق شارژ میکند. در نهایت شارژ دوجهتی است و قابلیت تکنولوژی V2G را دارد. پس نه تنها خودرو الکتریکی میتواند از شبکه شارژ شود بلکه میتواند برق را به شبکه نیز انتقال دهد.
جنبهی منحصر به فرد ترکیب شارژ خورشیدی و تکنولوژی V2G این است که باتری خودرو الکتریکی اکنون میتواند به عنوان منبع برق انرژی تجدید پذیر به کار گرفته شود. سناریویی را تصور کنید که با استفاده از انرژی خورشیدی بتوانید خودرو خود را در محل کار شارژ کنید و سپس به خانه برگردید و با استفاده از V2G برق خانه خود را تامین کنید.
البته چالش اصلی در شارژ خودروهای الکتریکی با انرژیهای تجدید پذیر، تغییرپذیری انرژی تولیدی است. یک مثال را بررسی میکنیم. در این نمودار میتوان عملکرد تولید انرژی روزانه یک سیستم خورشیدی ۱۰ کیلوواتی در هلند را در یک سال مشاهده کرد که در طول فصلهای مختلف تغییر میکند. در نمودار میتوانیم ماکزیمم تولید در تابستان و مینیمم تولید در زمستان را مشاهده کنیم. همچنین جالب است بدانید عملکرد روزانه تولید میتواند در محدوده ۱ تا ۷۵ کیلووات در طول سال تغییر کند. این بدین معنی است که برای سیستم شارژ خودرو الکتریکی در هلند که توان آن از انرژی خورشیدی تامین میشود شما میتوانید کمتر از نصف ظرفیت باتری kWh ۳۰ خودروی نیسان لیف را در زمستان، حدود یک خودرو لیف را در بهار و تقریبا دو خودرو لیف را در تابستان شارژ کنید. توجه داشته باشید که بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط آبوهوایی این شرایط میتواند بهتر یا بدتر شود. در هر صورت همیشه تغییرات فصلی و روزانه در تولید وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
انرژی بادی از طرف دیگر رفتار برعکس دارد. در این نمودار میتوان تغییرات U برعکس در میانگین تولید انرژی باد را در یک سال در هلند مشاهده کرد که تولید بیشتری در زمستان و تولید کمتری در تابستان وجود دارد. حال چگونه بر این تغییرات انرژی تجدید پذیر غلبه کنیم. یک راه غلبه بر این تغییرات این است که ابعاد نصب پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی را به گونهای تغییر دهیم که حتی زمانی که انرژی خورشید و باد مینیمم است انرژی کافی داشته باشیم. عیب روش این است که سبب تولید اضافی و اتلاف انرژی خورشیدی و بادی زمانی که این انرژیها در ماکزیمم خود قرار دارند میشود. به طور مثال در این نمودار کسری از اتلاف انرژی تجدیدپذیر کل هنگامی که ترکیب متفاوتی از پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی برای تامین برق شبکه نصب شدهاند را مشاهده میکنیم. سمت چپ مربوط به سناریو تولید صد در صدی با انرژی باد و سمت راست مربوط به تولید کامل توسط انرژی خورشیدی است. چیزی که این نمودار نشان میدهد این است که کلید اصلی برای کاهش اتلاف انرژی نصب بهینه ترکیبی از این دو است بنابراین تغییرات تولید در شب و روز و تابستان و زمستان با هم به تعادل خواهند رسید. راه دوم برای به تعادل رسیدن انرژی تجدیدپذیر شارژ هوشمند است. زمانی که تولید انرژی خورشیدی و بادی بالاست توان شارژ خودرو الکتریکی نیز میتواند افزایش یابد و بالعکس توان شارژ زمانی که تولید انرژی تجدیدپذیر پایین است میتواند کاهش یابد. این امر مزیت دوگانه دارد که سبب پایداری بیشتر خودروهای الکتریکی با استفاده از انرژی سبز و کاهش فشار بر شبکه به دلیل مقیاس بزرگ انرژی تجدیدپذیر تولیدی میشود.
در مورد شارژ AC اگر میخواهید شارژ هوشمند را پیاده سازی کنید سیگنال مدولاسیون پالس عرضی روی پایلوت کنترل اتصال دهنده نوع ۱ و نوع ۲ شارژهای AC میتواند به طور پیوسته کنترل شود تا جریان شارژ خودرو الکتریکی بر اساس تولیدات خورشیدی و بادی تنظیم شود. برای شارژرهای Chademo DC و Combo ارتباطات CAN و PLC با تغییر توان بر اساس تولیدات خورشیدی قابل تنظیم است.
برای دیدن قسمتهای بعدی دوره اینجا کلیک کنید
برای دیدن قسمتهای قبلی دوره اینجا کلیک کنید
سلام…وقت بخیر
مطالب توی سایتتون خیلی خوبه خصوصا برای من که علاقمند به این حوزه هستم و تحصیلاتم مرتبط هست
فقط به عنوان یه پیشنهاد دیزاین سایتتون رو یکم بهتر کنید …
تشکر از شما
سلام مرسی از مطالب یه سوال داشتم
اگر خودرویی با یک باطری ۹۰کیلو واتی داشته باشیم با فرض اینکه ۷ ساعت تابش مناسب داشته باشیم باتوجه بهانه های موجود به چند پنل نیاز داریم ؟
و اگر برق تولیدی از این پنل در یک باطری ثانویه ۹۰ کیلو واتی دیگر ذخیره شود برای انتقال برق از باطری پنل به باطری خودرو چقدر زمان لازم است
آیا می توان برفرض باطری شارژ شده رامستقیم به باطری خودرو متصل کرد و بدون انتظار شارژ باطری خودرو از باطری ثانویه استفاده کرد یا باید باطری ثانویه مستقیما به موتور متصل شود
ممنون می شم در صورت امکان به سوال پاسخ بدید
سلام مرسی از مطلب مفیدتون
چند سوال داشتم در پنل های خورشید با فرض ۷ ساعت تابش مفید برای شارژ یک باطری ۹۰ کیلو واتی به چند پنل احتیاج هست؟
۲. اگر خود پکیج پنل مجهز به باطری ۹۰ کیلو واتی باشد از باطری شارژ شده جهت شارژ باطری خودرو چقدر زمان لازم است انتقال از باطری به باطری ؟
۳.اگر امکان حمل باطری شارژ شده باشد می توان باطری را به منبع تغذیه خودرو متصل کرد و بدون انتظار شارژ شدن باطری خودرو از باطری شارژ شده استفاده کرد و یا باید باطری شارژ شده را مستقیم به الکترو موتور وصل کرد ؟)بر فرض این هر دو باطری مشابه باشند
سپاسگذارم از اطلاعات خوب شما،آیا تا کنون سیستم شارژی بر روی خودروهای برقی نصب شده که بتواند از آلرژی باد در هنگام حرکت خودرو برای شارژ مجدد باطری استفاده کند؟