تسلا مدل Y | کراس اور برقی 60 هزار دلاری

تسلا مدل Y

نگاه اجمالی

جدیدترین پروژه بلند پروازانه‌ی تسلا، کراس اوری تمام الکتریکی به نام تسلا مدل Y می‌باشد.این مدل ،پلتفورم و اکثر اتاق خود را از خودروی تسلا مدل 3 به ارث می‌یرد. به عنوان اولین خودروی suv این شرکت، خودروی تسلا مدل Y پروژه بزرگی به حساب می‌آید.

از این رو می‌توان اظهارداشت که این خودرو باید از نظرلوکس سوارانی که می‌خواهند خودروی برقی را جایگزین خودروی suv بنزینی ( از برندهای آئودی، بی ام و و مرسدس بنز) خود کنند جذاب به نظر بیاید. پک بزرگ باتری این خودرو قرار است پیمایش 508 کیلومتری را برای مدل تمام چرخ متحرک long rang   فراهم آورد.


از تسلا مدل Y  چه انتظارتی داشتیم؟ نوشته‌ای که پیش از عرضه تسلا مدل Y  نوشته بودیم


مدل‌های performance  و محور جلو متحرک نیز آماده سفارش گذاری خواهند شد. خودروی تسلا مدل Y  از نظر ظاهری شبیه نسخه کشیده و قد بلند تسلا مدل 3 می‌باشد. با این تفاوت که این خودرو دارای سه ردیف صندلی که در مجموع ظرفیت 7 نفر را فراهم می‌کند ، خواهد بود.

تسلا مدل وای اولین خودروی ‌ suv  لوکسی به حساب می‌اید که قرار است با رقیبان بنزینی خود همچون بی ام و اکس3 و پورشه ماکان ، خودروی تمام برقی جگوار آی-پیس و مرسدس بنز eqc  رقابت کند.

مقایسه قیمت

پیمایش تمام آن چیزی است که قیمت یک خودروی برقی به آن وابسته است. و مدل های تمام چرخ متحرک long range  و performane  به ترتیب 508 و 506 کیلومتر پیمایش فراهم می‌کند. تسلا هنوز جزئیات پیمایش نسخه جدید محور جلو متحرک خود را منتشر نکرده است. به همین دلیل ما کار مقایسه را با مدل میان قیمت تمام چرخ متحرک long range  (که عملکرد مناسبی هم دارد) ادامه می‌دهیم. تسلا روش های اندکی را برای شخصی سازی مدل وای ارائه داده است. همین طور تنها 5 رنگ برای بدنه خودرو که ممکن است از 1000 تا 2000 دلار هزینه داشته باشد. و برای آنهایی که دنبال آپشن ردیف سوم جای سرنشین هستند باید بگوییم که این آپشن تا سال 2021 موجود نخواهد بود.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


موتور انتقال قدرت و عملکرد

همانند تسلا مدل 3، مدل وای نیز هزینه‌ای را بابت تریم چرمی شامل خواهد بود. ( این مورد برای نسخه محور جلو متحرک long range موجود خواهد بود). لازم به ذکر است اولین نسخه‌هایی که عرضه می‌شوند، نسخه‌ی تمام چرخ متحرک long range  و performance  خواهند بود. بر اساس بررسی‌هایی که روی نسخه تمام چرخ متحرک long range  انجام دادیم. 0 تا 100 این خودرو 4.4 ثانیه می‌باشند. این یعنی چیزی در حدود 0.4 ثانیه کمتر از تسلا مدل 3 . با وجود اینکه مدل وای شتاب خارق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند اما نمی‌تواند به اندازه مدل3 رضایت از کیفیت رانندگی را فراهم آورد. بدنه‌ی این ‌suv  مرکز ثقل بیشتر را گردهم می‌آورد. همین موضوع سبب می‌شود تا هندلینگش در مقایسه با مدل 3 کمی دشوارتر به نظر آید. علاوه بر آن سواری این خودرو در جاده‌های نامناسب نیز کمی دور از ایده‌آل است.

پیمایش، شارژ و عمر باتری

نسخه تمام چرخ متحرک long range  مسافتی معادل 508 کیلومتر را (درست 1.6 کیلومتر بیشتر از نسخه performance )در اختیار ما قرار می‌دهد. نسخه performance  این خودرو دارای رینگ‌های 20 اینچی، سیستم تعلیق پایین‌تر، بیشینه سرعت بیشتر و یک حالت رانندگی اختصاصی  به نام track  می‌باشد.با این وجود تسلا هنوز آمار مشخصی برای پیمایش نسخه محور جلو متحرک long range  منتشر نکرده است.

فضای داخلی، راحتی و صندوق عقب

تسلا مدل Y درب‌هایی به بزرگی درب‌های کراس اور مدل اکس ندارد اما بخش زیادی از فضای داخلی خود را از مدل 3 الهام گرفته است. همانند خودرو تسلا مدل 3 خبری از دکمه و کلید نیست و همه آنها در یک صفحه نمایش بزرگ که در وسط داشبورد جای گرفته است، قرار داده شده است. سقف تماما شیشه ای این خودرو فضای مطبوعی را برای کابین فراهم می‌کند. اما به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی سرنشینان در ایالت‌های آفتابی ، این شیشه رنگ خاص شدیدی را به خود خواهد گرفت. ردیف سوم صندلی این خودرو به صورت آپشنال بوده و چیزی معادل 3000 دلار به قیمت خودرو می‌افزاید و تا 2021 موجود نخواهد شد.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


مالتی مدیا و قابلیت اتصال

تسلا مدل Y تقریبا تمامی قالیت‌ها و عملگرها از طریق صفحه نمایش لمسی ای که در وسط داشبورد جای گرفته قابل دسترسی می‌باشد. همه چیز از جمله کنترل تهویه هوا تا نمایشگر سرعت، همگی در این صفحه نشان داده شده است. البته  عادت کردن به آن ممکن است اندکی زمان ببرد. تسلا مدل وای تمامی قابلیت‌های سرگرمی را که در مدل 3 موجود بود را در اختیار شما می‌گذارد. از جمله این قابلیت‌ها ی سرگرمی می‌توان به: نتفلیکس، هولو و یوتیوب همچنین برخی از بازی‌های ویدیویی که مناسب وقت کشی هستند به خصوص  زمانی که در ایستگاه شارژ منتظر شارژ شدن خودروی خود هستید. البته نگران نباشید تمامی این سرگرمی‌ها مادامی که راننده در حال رانندگی می‌باشد برای اون غیرقابل دسترس است.

ایمنی و امکانات کمک راننده

حقیقتا برای این خودرو چیزی تحت عنوان گزارش تست تصادف از سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراهی یا موسسه بیمه برای ایمنی جاده ای وجود ندارد . تسلا به دلیل دارا بودن سیستم راننده خودکار (autopilot) نیمه اتومات بسیار پیشرفته، به شدت سر زبان هاست. این در حال است که مدل وای هم از این قابلیت بهره مند است. چه بسا که امکانات پیشرفته تری همچون پارک خودکار را داراست.

قابلیت‌های کلیدی ایمنی این خودرو عبارت است از :

ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص عابر پیاده

اخطار خروج از لاین جاده

کروز کنترل تطبیقی به همراه حالت رانندگی نیمه خودکار

پوشش ضمانت و نگهداری تجهیزات

پوشش ضمانت و گارانتی تسلا مدل Y همانند مدل 3 و مدل اس و مدل ایکس است. که شامل ضمانت 4 ساله یا 50 هزار مایلی. یا ضمانت 8 ساله یا 100 هزار مایلی برای باتری و موتور الکتریکی.

 

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا به قلم علی زمانی ترجمه شده است و متن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *