داستان اولین خودرو برقی | فردیناند پورشه وارد می‌شود.

اولین خودرو برقی

می‌خواهیم که فردی به نام فردیناند پورشه رو بهتون معرفی کنیم. برای همتون این نام در صنعت خودروسازی آشناست. او زاده ی هلند است اما همه او را به عنوان مهندس آلمانی می‌شناسند. او موسس کمپانی پورشه و یکی از بزرگترین مهندسان خودروسازی در قرن بیستم است.

وقتی در مورد همچین فرد جالبی صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که او از اول در کار پروژه‌های برقی بود. پورشه در سن 14  سالگی آزمایشات خود روی الکتریسیته را آغاز کرد و چند سال بعد به شرکت الکتریکی بلا اگر در وین پیوست. او در همان شهر علاوه بر ادامه دادن کار خود در دانشگاه هم مشغول به تحصیل شد.

مدتی بعد در سال 1897 او اولین اختراع جالب خود را به نام wheel hub motor ساخت. wheel hub motor یعنی موتوری که درون چرخ قرار گرفته است. یک سال بعد او به کارخانه خودروسازی جیکوب لونر پیوست. در همان سال این شرکت اولین خودروی تمام برقی خود را ساخت.

اولین خودرو برقی

پس همونطور که میبینید اولین خودرویی که فریدینان پورشه ساخت ، تماما برقی بود با این که هیچ اسمی از پورشه به عنوان سازنده این خودروی روی خودرو قرار نگرفته است. پورشه جوان خیلی به خودش افتخار می‌کرد برای همین هم روی برخی از قطعات این خودرو p1  رو به معنای اولین خودروی پورشه حک کرد. 

دومین خودروی تمام برقی این شرکت اسم پورشه رو همراه خودش داره، این خودرو که بیشتر شبیه کالاسکه بود از موتور wheel hub motor ساخته شده بود. اون موقع چنین طراحی‌ای بسیار انقلابی بود.

بین قرن‌های 19 و 20 این خودرو در نمایشگاهی در پاریس رونمایی شد. این نمایشگاهی بود که پیشرفت‌های قرن اخیر به نمایش در میومد علاوه بر اون تصوراتی درباره قرن پیش رو حاصل شد. در این نمایشگاه بین المللی از این خودرو به عنوان اختراع بین المللی یاد شد.

واقعا چرا؟ بیاین نگاهی به پارامترهای اساسیش بندازیم.

اول از همه اینکه این خودرو هیج سیستم انتقال سرعتی نداشت. سرعت توسط یک کنترل کننده 12 گانه کنترل می‌شد. این خودرو توسط 2 موتور هاب به حرکت در می‌آمد 2 موتوری که درون چرخ تعبیه شده است.

این موتورها توسط باتری‌های سرب اسیدی با ظرفیت 0.6 کیلووات ساعت تغذیه می‌شدند. این باتری برای پیمایش 50 کیلومتر کافی بود سرعت این خودرو نیز به 50 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این خودرو مجهز به ترمز تمام چرخ بود. چرخ‌های جلو توسط موتور و چرخ‌های عقب توسط ترمزهای مرسوم مکانیکی.


مقایسه بازه حرکتی خودروهای برقی در سال 2021


همچین خودرویی که مجهز به موتورهاب بود به فردینان پورشه این اجازه رو داد که کمی بعد خودروی تمام چرخ متحرک خودشو بسازه. حالا چره باید پورشه جوان همچین ایده‌ای به سرش بزنه؟ زندگی کاری پورشه معرف استعدادش برای رقابت و رکورد شکنی بود، رکوردشکنی و ساخت خودروهای سریع.

چراکه رکورد شکنی باعث میشد برندش شناخته‌تر بشه و معروف‌تر بشه و خودروهای بیشتری بفروشه. وقتی در مورد رکورد شکنی حرف میزنیم،  از یک دیدگاه خودروهای برقی بسیار سریع بودند. رکوردهای بسیاری توسط خودروهای برقی شکسته شده اما اینا همه برای موقعی است که درباره مسیر صاف مسابقه حرف می‌زنیم. وقتی که صحبت از جاده‌های ناهموار و پستی و بلندی به میان میاد، باتری‌های سنگین خودروهای برقی نقطه ضعف محسوب می‌شوند.


دانلود کتاب در رابطه با باتری خودرو برقی | دنیای باتری‌های لیتیومی


خودروهای هیبرید دست پورشه رو باز گذاشت تا جرم و سایز این باتری‌ها رو کاهش بده و از موتورهای احتراقی کوچک برای تبدیل انرژی بهره بگیرد. چند سال بعد، پس از انجام خدمت سربازی او مسئول فنی شرکت آسترو دیاملر شد. برای یک فرد جوان واقعا سمت خوبی بود او همچنان به کار بر روی خودروهای الکتریکی ادامه داد.

اولین خودرو برقی

در ادامه میخواهیم 2 خودروی برقی دیگر رو هم معرفی کنم:

اول خودروی برقی تجاری  مرسدس

این خودرو عمدتا برای تحویل غذا و نوشیدنی مصارف شهرداری و آتش نشانی استفاده می‌شد.

مورد دوم که با همکاری پورشه ساخته شد، قطار برقی آسترو نام گرفت.

این خودرو هیبرید، مجهز به موتور الکتریکی و یک مبدل آنبورد برای تولید انرژی الکتریکی است. این خودرو بر روی مسیرهای هموار معمولی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همونطور که می‌بینید وقتی در مورد شهرت خودروهای برقی حرف می‌زنیم می‌بنیم که همه اونا از اروپا سر درآوردن و شهرت پیدا کردند.

در سمت دیگر اقیانوس‌ها هم روزهای جذابی در حال سپری شدن بودند. در اوایل قرن بیستم ایالات متحده آمریکا نیز در حال ساخت خودروهای برقی بود. حدود 30هزار خودرو برقی در جاده‌های آمریکا در حال تردد بودند. این خودروها ظاهری شبیه به کالسکه داشتند با این تفاوت که تماما برقی بودند. این خودروها با طرح ها و برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شدند و هر کارخانه‌ای تلاش می‌کرد تا با پوسترهای پر زرق و برق نگاه‌های بیشتری را به سمت خود جذب کند.

تخمین زده می‌شد که در این دوره تاریخی حدود 40 درصد خودروها با بخار، 22 با بنزین و 38 خودرو برقی بودند. شاید آرزویی برای خودرو برقی سازان در دنیای امروز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *