قسمت دهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت دهم دوره آنلاین
معرفی روشهای شارژ خودرو الکتریکی
می دانیم یک مجموعه از باتری داخل خودرو الکتریکی داریم و این مجموعه در طول زمان نیاز به شارژ شدن دارد. روشهای مختلفی برای شارژ کردن وجود دارد. ۳ راه معمول شارژ کردن به شرح زیر است :
شارژ به روش رسانا ( conductive ) رایجترین روش موجود برای شارژ کردن است و دو زیر مجموعه دارد: شارژ کردن AC و DC. افرادی که از خودرو الکتریکی استفاده میکنند این قدرت انتخاب دارند که خودروی خود را در خانه، محل کار یا ایستگاههای شارژ عمومی شارژ کنند. روش دیگر شارژ کردن القایی است که در حال حاضر وجود دارد ولی هنوز استاندارد سازی نشده است. روش سوم تعویض باتری است که با هر کدام از روشها به طور جداگانه آشنا خواهیم شد.
شارژ به روش conductive
یکی از روشهای شارژ رسانایی شارژ کردن AC است. مزیت این روش شارژ این است که باتری میتواند هر جایی که یک پریز برق استاندارد وجود داشته باشد شارژ شود و میتواند با کمک شبکه سیمکشی داخلی به راحتی با سیستم مدیریت باتری (BMS) ارتباط برقرار کند. این موارد سبب افزایش کارایی و کاهش هزینهها میشود. از طرف دیگر این روش برای کاربرد خودرو الکتریکی هیبرید پلاگین که در آن انرژی مشخصه پایینتر است مناسب است. اگرچه قدرت به شکل AC باید به شکل DC در خودرو تبدیل شود و برای قدرت خروجی محدودیت وجود دارد. این به دلیل محدودیتهای ابعادی و وزنی شارژر On-board است. به طور معمول شارژ AC به زمانهای طولانی نیاز دارد.
دستهی دیگر شارژ رسانایی، شارژ DC است. این روش برای طراحیهای قدرت بالا مناسب است و قدرت خروجی شارژ سریع توسط توانایی باتریها برای پذیرفتن شارژ محدود میشود. زمان شارژ سریع کمتر از یک ساعت است. از مزیتهای شارژ DC این است که میتواند هم با نرخ شارژ بالا و هم نرخ شارژ پایین طراحی شود و محدودیت ابعادی و وزنی ندارد. شارژرهای off-board در بیرون وسیله نقلیه قرار دارند و این مجموعه انعطاف پذیری بیشتری در ارتباط با نحوهی انتقال قدرت را فراهم میکند. همچنین شارژ DC با قدرت بالا نیاز به زمان شارژ کمتری دارد. اگرچه شارژ DC نیاز به سرمایهگذاری بیشتری نسبت به شارژ AC دارد و شما فقط از طریق ایستگاههای شارژ عمومی میتوانید به درگاه DC دسترسی داشته باشید. برای داشتن یک سرویس شارژ DC قابل اعتماد، چالشهایی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. اولین مورد تاثیر منفی بر سیستم قدرت است که سبب میشود اشکالات و آلودگیهایهارمونیک و تقاضای جریان بالا در ساعتهای اوج روی هم قرار گیرند. دوم در دسترس بودن این روش است که توسط محدودیتهای شبکه تامین کننده محدود میشود. در نهایت چون شارژر off-board و سیستم مدیریت باتری (BMS) از لحاظ فیزیکی جدا از هم هستند باید یک ارتباط قابل اطمینان برای تضمین شرایط صحیح شارژ کردن وجود داشته باشد. بسته با نوع باتری، دما و شرایط شارژ (SOC) که توسط سیستم مدیریت باتری فراهم میشود، شارژرهای off-board باید روش شارژ مناسب را اتخاذ کنند.
شارژ القایی
شارژ القایی روشی است که انرژی منبع تامینکننده قدرت از طریق القای مغناطیسی بر اساس القای الکترومغناطیس در فرکانس بالا به خودرو الکتریکی منتقل میشود. ایده اصلی شارژ القایی استفاده از دو سیمپیچ الکترومغناطیسی مرتبط است. سیمپیچ اصلی به شکل پد (pad) که به شبکه الکتریسیته متصل است روی سطح جاده قرار گرفته است. سیمپیچ دوم روی خودرو الکتریکی قرار دارد که ایدهآل آن قرار گرفتن در پایین خودرو و در یک فاصله مطمئن از مسافران است. در ایستگاه شارژ جریان AC اصلاح میشود و به جریان AC فرکانس بالا تبدیل میشود سپس این جریان فرکانس بالا به خودرو الکتریکی القا میشود. همانطور که میبینیم شارژ بیسیم کاملا راحت است و چون کابلی ندارد، وزن آن نسبت به شارژر رسانایی کمتر است. در مورد خودروهای خودران ارتباط بیسیم میتواند بدون نیاز به رفتار پلاگین از همه چیز مراقبت کند. علاوه بر این شارژ القایی برای تمام شرایط آب و هوایی مناسب است. البته این روش عیوبی هم نظیر سرمایهگذاری بالا، محدودیت وزنی و فضای قرارگیری پدهای شارژ، القای از دست رفته اجتناب ناپذیر و خطر قرار گرفتن افراد در معرض تابش دارد.
شارژ دینامیک یک روش دیگر برای شارژ بیسیم خودرو است که شبیه به شارژ القایی استاتیک است که انرژی از طریق القای مغناطیسی به خودرو منتقل میشود. در عمل سیمپیچهای متصل به کابلهای برقی که برای تامین برق استفاده میشوند در جاده دفن میشوند. سیمپیچها میدان الکترومغناطیسی منتشر میکنند که توسط خودرویی که روی آنها حرکت میکند جمع میشود و برای شارژ خودرو به الکتریسیته تبدیل میشود. مزایای این روش شارژ عبارتند از : زمان کوتاه قرارگیری مشتریان برای شارژ، عمق تخلیه شارژ (Depth of discharge) کمتر که سبب میشود عمر باتری افزایش یابد زیرا میتوان ماشین را به طور مرتب شارژ کرد. به دلیل اینکه باتری به طور مرتب در جاده شارژ میشود اندازه باتری هم میتواند کوچکتر شود. موانع اصلی شارژ دینامیک القایی مربوط به بازده انتقال نیرو است. اشیاء خارجی و سایش سطح جاده و همچنین تغییرات ساختار سیمپیچها در مواد سازنده جاده میتوانند روی ویژگیهای سیمپیچ اثر گذار باشند و بازده انتقال نیرو را کاهش دهند. هنوز شارژ القایی دینامیک در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد زیرا چالشهای زیادی برای استاندارد سازی آن وجود دارد. این چالشها شامل نشتی میدان درون و اطراف خودرو الکتریکی که باید استانداردسازی شود، شرایط مختلف زمین، ابعاد خودروها و سطح قدرت میتواند منجر به عملیاتهایی با کیفیتی پایینتر از استاندارد شود. انتخاب نوع سیمپیچ با کارایی بالا برای شارژ القایی دینامیک چالش دیگری است.با اینکه تخمین اختلاف کارایی سیمپیچها برای خودروهای مختلف دشوار است ولی امری مهم برای کنترل شرایط کاری میباشد. همچنان ما در مسیر تجاری سازی این روش شارژ هستیم.
تعویض باتری
روش سوم شارژ تعویض باتری است. تعویض باتری بر این اساس است که باتری تخلیه شارژ شده خارج میشود و باتری دارای شارژ کامل جایگزین آن میشود. این فرآیند شامل رفتن به محلهای تعویض باتری میشود که یک پروسه خودکار باتری خودرو را خارج کرده و توسط باتری با شارژ کامل جایگزین میکند. باتریهای تخلیه شده برای دفعات بعدی فرآیند شارژ مجدد میشوند. فواید تعویض باتری بدیهی است که نگرانی از لحاظ محدوده حرکت وجود ندارد و مثل پر کردن باک خودرو سریع و راحت است. این روش ظاهرا نسبت به روشهای دیگر شارژ مزایایی دارد اما برای اینکه بازار آن را قبول کند چالشهایی وجود دارد. دلایل اصلی عبارتند از : اول نیاز به استاندارد سازی رابط باتری برای تولید کنندگان متعدد خودرو است. دوم اینکه رضایت مشتری و مصرفکنندگان دربارهی عدم مالکیت باتری و مجبور بودن به تعویض باتری خودرو و سوم اینکه برای درآمد زایی از مصرف باتری باید یک روش بدون خطا برای تخمین شرایط سلامت باتری و الگوی مصرفی آن وجود داشته باشد. چالش چهارم دیدگاه ایمنی است. اتصال الکتریکی بین باتری و خودرو که جریان بسیار بالایی را منتقل میکند باید در هر بار تعویض باتری قطع و دوباره وصل شود که در بهترین حالت هزینههای ناشی از سایش و تخریب مولفههای کلیدی اتصال دهنده و در بدترین حالت این پتانسیل را دارد که با تمام عواقب احتمالی آن باعث تخلیه شارژ زیاد و ناگهانی شود.
نتیجهگیری قسمت دهم دوره آنلاین
در این قسمت درباره روشهای شارژ و ویژگیهای هر روش ضحبت کردیم. متوجه شدیم که هر روش مزایا و معایبی دارد و برای سرمایهگذاری در هر روش باید پارامترهای متفاوتی را در نظر بگیریم. به عنوان نتیجه هنوز مسیر زیادی برای شارژ راحت، پر بازده، پایدار و اقتصادی باتری وجود دارد.
Like!! Great article post.Really thank you! Really Cool.
بسیارمفید و آ موزنده
بسیارمفید و آ موزنده