قسمت چهاردهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت چهاردهم دوره آنلاین
نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خودرو برقی
شارژ کردن خودروهای الکتریکی بخشی از اکوسیستم در حال تحول با تعداد زیادی ماشینآلات و ذینفعانی است که باید قادر باشند تا اطلاعات را به صورت خودکار رد و بدل کنند. در این ارائه توضیح خواهیم داد که چگونه میتوان ازطیف وسیعی ازپروتکلهای رایانهای برای انجام درست آن استفاده کنید. یکی از مشکلاتی که صاحبان خودرو الکتریکی با آن مواجهند در دسترس نبودن شارژها است. صاحبان خودرو الکتریکی در مواردی حتی مجبور به هل دادن و بوکسل کردن خودرو میشوند.
شرایط ایدهآل در رابطه با شارژ خودرو الکتریکی این است که مثل تلفنهای همراه بتوان آنهارا در هر نقطهای از دنیا و بدون پرداخت هزینه اضافی شارژ کرد. اگر بتوان هزینههای شارژ خودرو الکتریکی مثل تلفنهای همراه در قالب یک قبض پرداخت کرد مسیر رسیدن به سیستم حمل و نقل الکتریکی هموارتر میشود. همچنین خودرو الکتریکی باید قادر باشد تا بطور خودکار در هر شبکهای تایید اعتبار کند و بتوان به راحتی آن را شارژ کرد. کلید رسیدن به این مرحله استانداردهای آزاد است که شبیه به آن را در دنیای اینترنت داریم. چنین استانداردهای بازی با جلوگیری از قفل شدن و امکان ورود افراد و شرکتهای جدید، رقابت را امکان پذیر میکند که بدین ترتیب نوآوری را به دنبال خواهد داشت. این استانداردها دو صنعت بزرگ و قدیمی روی زمین یعنی انرژی و تحرک را به هم وصل خواهد کرد. اکنون این غولهای صنعت از خواب خود بیدار نشدهاند. باید روشن کرد که این استانداردها مدلهای تجارتی، قواعد و ویژگیها را دیکته نمیکنند بلکه تنها با برقرار کردن ارتباط بین بخشهای موجود نوآوری را به وجود میآورند. برای فهم بهتر مواردی که ذکر شد با یک مثال ساده درباره شارژ یک خودرو الکتریکی در خانه شروع میکنیم. فرض کنید شما یک شارژر اختصاصی دارید که توسط یک اپراتور از راه دور کنترل میشود. برای اینکار شما به تولید کننده خودرو الکتریکی یا OEM ، خودرو الکتریکی و ایستگاه شارژ نیاز دارید که تحت عنوان تجهیزات تامین کننده خودرو (Vehicle supply Equipment or EVSE) نیز شناخته میشود. برای برقراری ارتباط خودرو الکتریکی با شارژر معمولا پروتکل IEC 61851 به کار گرفته میشود. زمانی که پروتکل ISO 15118 به کار گرفته شد ویژگیهای جدیدی در دسترس قرار گرفت. ایدههایی مثل تشخیص هویت و شارژ هوشمند، حتی انتقال انرژی از خودرو به شبکه که به صورت خودکار توسط خودرو انجام میشود در پروتکل ISO قرار دارد. شاید تمام اینها ساده به نظر برسد ولی اجرایی کردن این موارد در عمل نیازمند این است که ایستگاههای شارژ با کنترل از راه دور توسط اپراتور کنترل شود. حال به بررسی عملکردهایی میپردازیم که برای این امر ضروری است : اول اندازهگیری مصرف برق خودرو الکتریکی است که امری کارامد برای گرفتن مالیات و پس گرفتن پول از شرکت است. سپس عیب یابی از راه دور فرآیند شارژ و به روز رسانی سیستم عامل برای رفع اشکالات یا اضافه کردن قابلیتها است. این موارد تصویر را پیچیدهتر میکند زیرا نیاز داریم تا اپراتور شارژ (Charge point operator or CPO) را به آن اضافه کنیم. این بخشی است که از کنترل از راه دور استفاده میکند. استاندارد این مورد OCPP است که مخفف Open Charge Point protocol میباشد. میخواهیم قضیه را کمی پیچیدهتر کنیم و مشتری خودرو الکتریکی را درخانه شارژ نکند و فرض کنید شما به سمت مقصدی در حال رانندگی هستید و ایستگاه شارژ عمومی جای دیگری است. در اینجا با مشکلی روبهرو میشویم که در ایستگاههای شارژ مختلف اپراتورهای مختلفی هم حضور دارند و ما اپراتور ایستگاهی که به سمت آن در حرکتیم را نمیشناسیم. برای دریافت یک قبض در آخر ماه شما نیاز به یک شناسه کاربری دارید که در حال حاضر کارت شارژ است، اما در آینده این امر احتمالا با یک نرمافزار عملی خواهد بود. این امر توسط بخشی ارائه شده است که به عنوان ارائه دهنده خدمات تحرک خودرو الکتریکی یا EMSP (E-Mobility Service Provider) شناخته میشود. این به شما امکان استفاده از کارت شارژ را در هر ایستگاه شارژی و با هر اپراتوری میدهد. اما برای رسیدن به این قابلیت نیاز به برقراری ارتباط بین EMSP و CPO داریم.
این ارتباط برای تشخیص هویت است که شامل انتقال دادههای صورتحساب از CSO به EMSP میشود، بنابراین EMSP میتواند یک قبض برای شما فراهم کند. اگر میخواهید رومینگ به شبکههای دیگر را فعال کنید و از تکنولوژیهایی نظیر Bitcoin یا blockchain استفاده نمیکنید شما نیاز به یک فضای پاکسازی (clearing house) خواهید داشت. ۴ راه برای تسهیل رومینگ در تصویر قابل مشاهده است. همانطور که مشاهده میکنید پروتکلهای مختلفی در دسترساند و شما حق انتخاب دارید که آن را با یا بدون فضای پاکسازی انجام دهید. نکتهای که در اینجا ذکر نشده این است که به اندازهی یک شارژ را از قبل رزور میکند و شما زمانی که به آنجا میروید متوجه خواهید شد که در دسترس است. این امر زمانی شدنی است که رزرو کردن و اطلاعات مربوط به ایستگاه شارژ باید در دسترس باشد و این به معنی ارائه اطلاعات بیشتر در مور شارژ خودرو و البته تعرفه و در دسترس بودن است. این نمونهای از اطلاعات است که میتواند با استفاده ار پروتکلهای رومینگ تهیه شود ولی هنوز به طور گسترده به کار برده نمیشود. بارزترین نمونه و مورد آخری که میخواهم اشاره کنم شارژ هوشمند است که وقتی به سمت شبکههای هوشمند برویم به یک امر طبیعی تبدیل خواهد شد. شارژ هوشمند یعنی شما به محض وصل کردن کابل شارژ به صورت اتوماتیک و با بیشترین سرعتی که ممکن است شارژ نمیکنید ولی در عوض عوامل بیشتری وارد بحث میشوند. برای مشتری به معنی شارژ در زمانی است که قیمت در پایینترین حد خود قرار دارد و برای سیستم برق به معنی شارژ شدن در هنگامی که شبکه بارگذاری بیش از حد ندارد است. برای جامعه به معنی استفاده از انرژی تجدید پذیر به بهترین وجه ممکن است.
از آنجایی که خودروها باتریهای بزرگی دارند و از انرژی زیادی استفاده میکنند ولی همچنین ۲ تا ۳ ساعت در روز – به طور میانگین – فعالیت میکنند و شارژ هوشمند پتانسیل فوق العادهای را ارائه میدهد. مدل SparkCity نشان میدهد که در هلند اگر فناوری V2G را اجرایی کنیم و اگر بیش از ٪۲۰ خودروها الکتریکی باشند و قابلیت شارژ هوشمند هم داشته باشند، عدم مطابقت بین عرضه و تقاضا میتواند به طور کامل حذف شود. این امر همچنین زمانی که انرژی از پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی تامین شود صحیح است. البته من در مورد نوسانات فصلی صحبت نمیکنم اما به طور روزانه قدرت خودروهای الکتریکی برای پایداری شبکه بسیار زیاد است.
با شارژ هوشمند، ذینفعان در شبکه برق به طور کامل وارد بازی میشوند. اپراتور سیستم توزیع (Distributed system operator or DSO) برق محلی را تامین میکند و باید مراقب ولتاژ و شبکه محلی باشد. اپراتور سیستم انتقال (Transmission system operator or TSO) برق را در فواصل طولانی منتقل میکند و باید مراقب فرکانس و تراکم شبکه در مناطق بزرگتر باشد. بخش مسئول برقراری تعادل (balance responsible party or BRP) نقش قانونی است که تمام مناقصههایی را که برای عرضه و تقاضا در شبکه برق مطرح است شامل میشود که بسیار دارای اهمیت است زیرا همیشه باید در تعادل ٪۱۰۰ باشد. پروتکلهای شارژ هوشمند هنوز کاملا مشخص نیست اما بسیاری از تحولات در حال وقوع است. به طور مثال اخیرا مقالهای درباره همکاری عالی بین OCPP و OpenADR منتشر شده است که به طور گسترده در آمریکا استفاده میشود. در نتیجه صنایع میتوانند از زیرساختهای OpenADR استفاده کنند و با اتصال آن به OCPP نقاط شارژ، آنها از لحاظ فنی میتوانند شارژ هوشمند همه وسایل نقلیه متصل را شروع کنند.
IEEE 2030.5 پروتکل جالب دیگری است که هدف آن در حال حاضر در درجه اول پیدا کردن راه حلهایی برای شارژ هوشمند شبکه در خانه است. اگرچه شارژ هوشمند هنوز عملی نشده است و در حال حاضر پروتکلها پشتیبانی محدودی از آن دارند. OCPP 2.0 کاملا جدید است و شارژ کاملا هوشمند را فراهم میکند اما فقط چند مورد عملی وجود دارد که از وضعیت واقعی شارژ و زمان اتمام شارژ خودرو الکتریکی استفاده میکند. یک مسئله این است که اکثر خودروهای الکتریکی وضعیت شارژ خود را به نقطه شارژ ارتباط نمیدهند و شما هرگز متوجه نخواهید شد که باتری چقدر پر است. مورد دیگر این است که مصرفکنندگان عمدتا زمان پایان شارژ را نمیدانند اگرچه میتوان آن را پیشبینی کرد. علاوه بر این جنبههای انرژی تجدید پذیر هنوز در پروتکلها و عملکرد مورد توجه قرار نگرفته است اما با افزایش تصدیق وسایل نقلیه الکتریکی و منابع انرژی تجدیدپذیر مثل خورشید و باد، اهمیت شارژ هوشمند نیز افزایش مییابد.
در آخر به بررسی دو جدول مهم میپردازیم که موارد پشتیبانی را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار میدهد. جدول اول پروتکلهای مختلف و عملکرد پشتیبانی شده فعلی آنها را نشان میدهد. جدول بعدی تکامل، پذیرش بازار، قابلیت همکاری و باز بودن پروتکلهارا به صورت خلاصه نشان میدهد. دو مثال : OCPP میتواند برای برقراری ارتباط بین نقطه شارژ و اپراتور نقطه شارژ مورد استفاده قرار گیرد که این تنها برنامه کاربردی است. اما در این منطقه تکامل، قابلیت همکاری، پذیرش بازار، باز بودن و ابزار تست از امتیاز بالایی برخوردار است که متاسفانه گواهی نامه رسمی هنوز صادر نشده است. علاوه بر این نسخه 2.0 اکنون در دسترس است.
OCPI میتواند هم برای شارژ هوشمند و هم رومینگ به کار گرفته شود اما در ظرفیت دوم چیزهای بشتری برای ارائه دارد. در این ارائه به بررسی پروتکلهایی پرداختیم که میتوانند به عنوان بلوکهای ساختمانی برای زیرساختهای صنعت شارژ مورد استفاده قرار گیرند.
برای دیدن قسمتهای بعدی دوره اینجا کلیک کنید
برای دیدن قسمتهای قبلی دوره اینجا کلیک کنید
Like!! Thank you for publishing this awesome article.