قسمت دوازدهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت دوازدهم دوره آنلاین
شارژ DC خودرو الکتریکی
در این ارائه به 3سوال زیر پاسخ خواهیم داد:
۱) قسمتهای کلیدی یک شارژ DC چیست؟
2) چه مدل اتصال دهندههایی برای شارژ DC به کار میروند؟
۳) محدودیتهای شارژ سریع DC چیست؟
شارژر off-board
ابتدا نگاهی به قسمتهای کلیدی شارژر DC میاندازیم. شارژرهای سریع DC معمولا در سه سطح قدرت شارژ کار میکنند و برای شارژ سریع خودروهای الکتریکی با خروجی برق بین kW ۳۵۰-۵۰ طراحی شدهاند. با عملکرد قدرت بالا، مبدل AC/DC ، DC/DC و مدار کنترل قدرت بزرگتر و گرانتر میشوند. این دلیلی است که باعث میشود شارژرهای DC جزو شارژرهای off-board باشند بنابراین شارژرهای DC فضایی داخل خودرو را اشغال نمیکنند و شارژرهای سریع میتوانند توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گیرند. حال میخواهیم جریان قدرت شارژ DC از شارژر DC به باتری الکتریکی را بررسی کنیم. در قدم اول جریان AC تامین شده توسط شبکه AC توسط مبدل درون ایستگاه شارژ AC به جریان DC تبدیل میشود. سپس واحد کنترل نیرو ولتاژ و جریان مبدل DC/DC را برای کنترل جریان DC که به باتری میرسد تنظیم میکند. مدارهای محافظت و ایمنی وجود دارند که برای غیرفعال کردن اتصال کانکتور و خودرو الکتریکی و همچنین قطع کردن فرآیند زمان بروز خطا یا زمانی که اتصال نامناسبی بین خودرو الکتریکی و شارژر وجود دارد استفاده میشود. سیستم مدیریت باتری نقش اساسی در برقراری ارتباط بین ایستگاه شارژ و کنترل ولتاژ و جریانی که به باتری میرسد و عملکرد مدار محافظتی در شرایط غیر ایمن را بازی میکند. به طور مثال کنترل کننده شبکه یا اختصارا CAN روی خطوط ارتباطی قدرت تحت عنوان PLC برای برقراری ارتباط بین خودرو الکتریکی و شارژر استفاده میشود.
انواع اتصال دهنده های شارژر DC
حال میخواهیم به بررسی انواع اتصالدهندههای DC بپردازیم. ۵ نوع اتصال دهنده DC در دنیا وجود دارد: اولی CCS-combo 1 است که عمدتا در آمریکا استفاده میشود. دومی CCS-combo 2 است که عمدتا در اروپا استفاده میشود. نوع سوم اتصال دهنده Chademo است که برای خودروهای تولید شده توسط ژاپنیها استفاده میشود. نوع چهارم اتصال دهنده تسلا است که برای شارژ AC هم استفاده میشود و در نهایت چین اتصال دهنده DC خاص خودش را دارد که بر اساس استاندارد GB/T است.
شارژر DC- CCS/Combo 1
سیستم شارژ ترکیبی یا اتصال دهندههای CCS اتصال دهندههای یک پارچه برای شارژ AC و DC هستند. این اتصال دهندهها از نوع ۱ و ۲ اتصال دهندههای AC الگو گرفتهاند علاوه بر اینکه دو پین بسیار بزرگ در پایین برای شارژ جریان بالای DC دارند. ابتدا نگاهی به اتصال دهنده CCS 1 میاندازیم. در تصویر مربوطه اتصال دهنده combo 1 در سمت چپ و ورودی خودرو در سمت راست نشان داده شده است. اتصال دهنده خودرو combo 1 از اتصال دهنده AC نوع ۱ الگو گرفته است و پینهای اتصال به زمین و پینهای سیگنال به نامهای Proximity pilot و control pilot ثابت باقی مانده است. به علاوه این پینها، دو پین DC برای شارژ سریع در پایین اتصالدهندهها اضافه شده است. روی ورودی خودرو ساختار پینها در قسمت بالایی شبیه به اتصال دهنده AC نوع ۱ برای شارژ AC و دو پین پایینی برای شارژ DC قرار گرفتهاند.
شارژر DC- CCS/Combo 2
به طور مشابه اتصالدهنده CCS combo 2 از اتصالدهندههای AC نوع ۲ الگو گرفتهاند پینهای اتصال به زمین و پینهای سیگنال به نامهای Proximity pilot و control pilot ثابت باقی مانده است. علاوه این پینها، دو پین DC برای شارژ سریع در پایین اتصالدهندهها اضافه شده است. روی ورودی خودرو ساختار پینها در قسمت بالایی شبیه به اتصال دهنده AC نوع ۱ برای شارژ AC از جریان AC سه فاز و دو پین پایینی برای شارژ DC قرار گرفتهاند روی اتصال دهنده قرار گرفته است. بر خلاف اتصال دهندههای نوع ۱ و ۲ که فقط از پالس اصلاح شده عرضی یا سیگنال PWM روی پین control pilot، خطوط ارتباطی قدرت یا PLC در شارژرهای combo1 و combo 2 به کار رفتهاند و این روی پین control pilot تولید میشود. PLC تکنولوژیای است که اطلاعات لازم برای برقراری ارتباط روی خطوط قدرت حاضر که به طور همزمان برای انتقال قدرت استفاده میشود را حمل میکند. شارژهای CCS میتوانند به Amps ۳۵۰ در ولتاژی بین V ۱۰۰۰-۲۰۰ برسند که ماکزیمم قدرت Kw ۳۵۰ را فراهم میکند. باید در ذهن داشت که برای تامین ولتاژ و توان مورد نیاز خودروهای الکتریکی جدید اعداد ذکر شده به طور پیوسته به روز میشوند.
شارژر DC- Chademo
شارژر نوع سوم DC اتصال دهنده Chamedo است که نوع ۴ اتصال دهندههای خودرو الکتریکی است و سه پین قدرت و شش پین سیگنال برای عملکردش دارد. اتصال دهنده Chamedo از کنترل کننده شبکه یا پروتوکول CAN برای برقراری ارتباط بین شارژر و خودرو در پینهای ارتباطی استفاده میکند. کنترل کننده ارتباطی شبکه یک استاندارد ارتباطی قدرتمند خودرو است که به میکرو کنترل کنندهها و وسایل اجازه میدهد تا به طور مستقیم و بدون واسطه با هم ارتباط برقرار کنند. ولتاژ، جریان و سطح قدرت در شارژرهای chamedo بین V۵۰۰-۵۰ و تا A۴۰۰ میرسد که پیک توان Kw ۲۰۰ را برای شارژ فراهم میکند. انتظار میرود که در آینده شارژ خودروهای الکتریکی تا V۱۰۰۰ و Kw ۴۰۰ توسط اتصال دهنده chademo تسهیل شود.
شارژر DC- تسلا
سوپر شارژهای تسلا در آمریکا از اتصال دهنده خاص شارژ خود استفاده میکنند در حالی که اروپاییها از نوع دوم اتصال دهندههای Mennekes که برای شارژ DC ساخته شدهاند بهره میگیرند. جنبه منحصر به فرد اتصال دهندههای تسلا این است که از یک اتصال دهنده باری شارژ AC و DC استفاده می کند. تسلا اکنون شارژ DC تا kW ۱۲۰ را پیشنهاد میدهد که این عدد در آینده افرایش خواهد یافت.
شارژر DC- استاندارد GB/T چین
در نهایت چین استانداردهای خاص خود برای اتصالدهنده را دارد که از گذرگاه CAN برای برقراری ارتباط استفاده میکند. این اتصال دهنده ۵ پین قدرت، ۲ پین DC، ۲ پین برای ولتاژهای پایین کمکی و یک پین برای زمین دارد. همچنین ۴ پین دیگر دارد که دوتای آن برای Proximity pilot و دوتای دیگر برای ارتباط CAN دارد. تا کنون این اتصال دهندهها ولتاژ اسمی V۱۰۰۰-۷۵۰ ولت و جریانی تا A۲۵۰ را فراهم کردهاند.
نتیجه گیری قسمت دوازدهم دوره آنلاین
همانطور که تاکنون مشاهده کردید شارژ سریع کاملا به دلیل توان بالای شارژها که به Kw ۴۰۰-۳۰۰ میرسد بحثی جذاب است. نتیجه این امر شارژ در زمانهای بسیار کوتاه خواهد بود. اما قدرت شارژ سریع نمیتواند بینهایت افزایش پیدا کند که به دلیل ۳ محدودیت شارژ سریع است. اول اینکه شارژ با جریان بالاتر اتلافهای بیشتری را نیز هم در شارژر و هم در باتری در بر خواهد داشت. به طور مثال اگر مقاومت داخلی باتری R باشد و اتلاف در باتری توسط فرمول I2R بیان شود که I جریان شارژ است ، متوجه خواهید شد که زمانی که جریان دو برابر افزایش مییابد اتلاف ۴ برابر خواهد شد. دومین محدودیت از باتری میآید. زمانی که یک باتری سریع شارژ میشود، SOC باتری تنها میتواند به ۷۰ تا ۸۰ درصد SOC برسد. دلیل این است که شارژ سریع باعث ایجاد یک فاصله بین ولتاژ و حالت شارژ میشود که هر چه باتری سریعتر شارژ شود بیشتر میشود. از این رو شارژ سریع معمولا در جریان ثابت باتری انجام میشود و بعد از آن توان شارژ به تدریج کاهش مییابد تا به منطقه ولتاژ ثابت برسد. علاوه بر این نرخ شارژ باتری با افزایش سرعت شارژ افزایش مییابد که منجر به کاهش عمر باتری خواهد شد. سوم محدودیت از کابل شارژ ناشی میشود. برای هر شارژر خودرو الکتریکی مهم است که کابل انعطاف پذیر و سبک باشد تا مردم بتوانند آن را به راحتی حمل و وصل کنند. برای شارژ با توانهای بالاتر کابلهایی با ضخامت بالاتر نورد نیاز است تا اجازه عبور جریانهای بالاتر را بدهد.
شارژهای سریع DC امروزه میتوانند جریانهای شارژ تا A ۲۵۰ را بدون خنک کاری انتقال دهند. اگرچه در آینده با افزایش جریان شارژ به بالای A۲۵۰ کابلهای شارژ سنگینتر و با انعطاف پذیری کمتر خواهند شد. راه حل استفاده ار از کابلهایی با ضخامت کمتر برای جریانهای مورد نیاز با سیستمهای خنک کننده و مدیریت حرارت است که اجازه گرم شدن آنرا نمیدهد که البته پیچیدهتر و هزینهبر از نوع بدون خنک کننده است.
برای دیدن قسمتهای بعدی دوره اینجا کلیک کنید
برای دیدن قسمتهای قبلی دوره اینجا کلیک کنید