بی ام و i3 زیر ذره‌بین | نگاهی به خودرو خوش ساخت آلمانی

بی ام و i3

بررسی خودروی بی ام و i3

مدل جدید این خودرو به دنبال این است تا در مقایسه با نسخه معمولی خود (آی 3) تجربه‌ی رانندگی اسپورت تری را برای ما فراهم کند. این در حالی است که دیفرانسیل، شاسی و طراحی خلاقانه آن همانند سابق است.

نکات کلیدی


مدل/حجم موتور: 94 آمپر ساعتی بی‌‍ ام و آی 3 اس (به همراه مسافت افزونه)


سوخت: برق به همراه مسافت افزونه بنزینی


حداکثر پیمایش:755 کیلومتر بر گالن


چکیده:

اگر شما به دنبال یک خودروی برقی جمع و جور هستید که نیروی موتور آن به چرخ‌های عقب منتقل شود، بی‌ام‌و آی 3 تنها گزینه‌ی شما خواهد بود.

تغییرات جزئی در این خودرو سبب شده که تجربه‌ی رانندگی جذاب‌تری را به ارمغان بیاورد.

وجود مسافت افزونه به آن معنا است که از نظر تئوری، حدومرزی برای پیمایش این خودرو وجود ندارد.

خودرویی با فضای داخلی جادار اما با ظرفیت چهار نفر و درهای عقبی که برای باز شدن نیازمند باز شدن درهای جلویی هستند.

علاوه بر آن باید بدانید که این خودرو مناسب آفرود نیست.

سابقه و پیش زمینه

این مدل از سال رونمایی آن (2013) تا به الان خودرویی با طراحی بسیار خلاقانه به شمار می‌رفت.

مدل آی 3 اس پس از آپدیت‌های جزئی که روی مدل آی 3 صورت گرفت، معرفی شد. این مدل بر آن است تا سواری مهیج تری را برای ما فراهم کند. با این حال، آیا می‌توان مدل آی 3 اس را به مدل آی 3 ترجیح داد؟

طراحی و مهندسی

در طول 5 سال پس از معرفی این خودرو، ما نظر افراد مختلف را (چه کسانی که راضی بودند و چه کسانی که خوششان نمی‌آمد) در مورد طراحی این خودرو پرسیدیم. طراحی منحصر به فرد بی ام و i3 مسئله‌ای بود که ما از پس انکار آن برنمی‌آمدیم. بهره‌وری از ایده‌های بدیع و متریال جذاب، هم در طراحی داخلی هم خارجی شایان توجه بوده است.

همچنین متریال استفاده شده در طراحی، قابل بازیافت (طبیعی) می‌باشد.

داشبورد این خودرو همواره با مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌ها همراه است.

باوجود اینکه مدل آی 3 ابعاد کوچکی دارد، (طول آن برابر 4 متر برابر با یک خودروی سوپر مینی است، در واقع کوچک‌تر از خودروی فورد فیستا) اما داخل آن بسیار جادار است (جادارتر از خودروی بی ام و سری 3) و از طراحی‌ای نوآورانه بهره می‌برد. با این حال مدل آی 3 فقط 2 نفر را در عقب خود جای می‌دهد و فضایی برای افراد بیشتر ندارد. برای اینکه بتوان درب‌های عقب را باز کرد، سرنشین‌های جلو باید درب‌های خود را باز کنند.

پس از آن شما با دو درب باز روبرو هستید بدونه آنکه ستونی بین آن‌ها وجود داشته باشد. به هرحال این خودرو نسبت به سایر خودروهای برقی رایج، مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت نیست. صندوق عقب این خودرو با حجم 260 لیتر، اندازه قابل قبولی دارد. با این حال فضای کوچکی که در زیر کاپوت این خودرو وجود دارد که صرفا برای نگه داشتن کابل‌های شارژ استفاده می‌شود.

در مقایسه با مدل معمولی آی 3، آی 3 اس 40 میلی‌متر صندوق عقب بزرگ تری دارد. ارتفاع سقف آن 10 میلی‌متر کمتر و رینگ‌های پهن‌تری دارد. قدرت موتور آن 184 اسب بخار است (مدل آی 3 170 اسب بخار). گشتاوری به اندازه 270 نیوتن متر (مدل آی 3 250 نیوتن متر).

سیستم قدرت ارتقا یافته این خودرو باعث شده است تا در دور موتورهای بالا، گشتاور و قدرت آن به میزان 40 درصد افزایش یابد.

در بخش‌های داخلی، در کف این خودرو یک باتری لیتیوم-یونی بزرگ قرار دارد.

بخش عمده بدنه این خودرو را فیبر کربن تقویت‌شده تشکیل می‌دهد.

در صورت به کار گرفتن مسافت افزونه، همان‌طور که قبلا آزمایش شده بود-یک موتور بنزینی 2 سیلندر 0.6 لیتری در زیر صندوق عقب وجود دارد. در صورتی که شارژ باتری تمام شود، مسافت افزونه شروع به شارژ کردن باتری می‌کند. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یا باتری پر شود یا باک 9 لیتری سوخت به اتمام برسد. پس بنابراین برخلاف خودروهای هیبرید پلاگین که در هنگام اتمام باتری کار تولید قدرت را به موتور دیزلی یا بنزینی می‌سپارد. مدل آی همیشه با اتکا به باتری و موتور برقی به پیمایش خود ادامه می‌دهد.

تجربه رانندگی با خودروی بی ام و i3 s

مراسم رونمایی این خودرو در لندن برگزار شد. در این مراسم می‌توانستید سواری این خودرو را در پیست اتومبیل‌سواری برندز هچ تجربه کنید.

رانندگی مختصر و کوتاه با این خودرو در ابتدای کار برای ما آشکار ساخت که مدل آی 3 پتانسیل آن را دارد که سواری جذابی داشته باشد. از آن به بعد ما با این خودرو در موقعیت‌های مختلف رانندگی کردیم. که عمدتا جاده‌های معمولی شهری و حومه‌ای بود.

در طول هفته‌ای که مدل آی 3 همراه ما بود، به شهرهای شفیلد، لیورپول و منچستر سفری داشتیم. در خلال سفری که به شهر باکستون داشتیم این نکته برایمان روشن شد که مدل آی 3 اس به نوبه‌ی خودش نسخه قدرتمندی در میان هم‌رده‌های خودش است. پیشرانه‌ی برقی این خودرو به لطف گشتاور بیشینه‌ای که به‌طور آنی در دسترس است، کار گذر از مناطق ناهموار را بی‌دردسر ساخته است.(دیگر هیچ خبری از فشارهای ناشی از ناهمواری‌ها که در خودروهای دیزلی و بنزینی مشاهده می‌شد نیست)

شاسی این خودرو به‌منظور انتقال قدرت موتور به چرخ‌های عقب طراحی شده است.(البته تا قبل از این، سیستم انتقال قدرت با چرخ‌های جلو سروکار داشت) از این جهت سواری فوق‌العاده‌ای از این خودرو انتظار می‌رود. وجود باتری‌های سنگین سبب شده تا نتوان از این خودرو سواری چابکی را انتظار داشت. این خودرو به لطف بدنه‌ای که از فیبر کربن فشرده تشکیل‌شده است،1440 کیلوگرم جرم دارد (برای مدلی که مجهز به مسافت افزونه است). این در حالیست که مدل بنزینی تنها 1320 کیلوگرم جرم دارد.

مدل آی 3 اس نسبت به نسخه‌ی معمولی (آی 3) لاستیک‌‌های پهن‌تری دارد. این موضوع سبب شده تا خودرو در پیچ‌های جاده عملکرد خوبی داشته باشد. این در حالی است که نسخه معمولی این خودرو در پیچ‌های خیس و لغزنده چندان عملکرد جالبی ندارد. بطور کلی می‌توان گفت که سواری مطلوبی دارد. اما در برخی از سطوح صدای کوبش متوجه اتاق خودرو می‌شود. با این حال صندلی‌ها و جای راننده از طراحی و راحتی بی‌نظیری بهره‌مند‌است.(صد البته که از بی ام و غیر از این هم انتظار نمی‌رود!)

این خودرو از یک سیستم کنترل کشش جدید بهره می‌برد. بی ام و اظهار دارد که این سیستم 50 مرتبه سریع‌تر از سیستم‌های پیشین است.برخلاف سیستم‌های متداولی که کار حفظ ثبات خودرو را بر عهده دارند، کار کنترل ثبات مستقیما در پیشرانه‌ی خودرو انداره گیری و اعمال می‌شود. بدین ترتیب دیگر به یک واحد جداگانه‌ای برای انجام این کار نیاز نیست.

انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به چرخ‌های عقب موجب شده تا در پیچ‌ها، خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد. برخلاف خودروهای سایر خودروسازی‌ها، در این خودرو خبری از نقص سیستم کنترل کشش نیست.

مدل آی 3 اس از چهار حالت مختلف برای رانندگی بهره می‌برد

  • اسپورت
  • کامفرت (راحت و نرم)
  • اکو پرو (به صرفه)
  • اکو پرو پلاس

همانطور که از نامشان می‌توان حدس زد:

حالت اسپورت بسیار کارآمد است. از 100 درصد توان پیشرانه بهره می‌گیرد.

حالت کامفرت برای استفاده روزمره خودرو است.

اما اگر بخواهید مسافت قابل پیمایش افزوده شود، حالت اکو پلاس مناسب شما خواهد بود. حال اگر شما نسبت به مسافتی که این خودرو می‌تواند طی کند بسیار حساس و مستاصل شده باشید، حالت اکو پرو پلاس را برمی‌گزینید.

این حالت سرعت خودرو را تا 112 کیلومتر بر ساعت کاهش می‌دهد. با این حال اگر شما پدال سرعت را تا انتها پایین ببرید، می‌توانید از این سرعت هم پیشی بگیرید.

0 تا 100 این خودرو 6.9 ثانیه است. این در حالیست که این میزان برای نسخه معمولی (آی 3) 7.3 می‌باشد. با این حال به خاطر گشتاوری که به‌طور آنی در اختیار ما قرار می‌گیرد، شتاب این خودرو فراتر از آن چیزی است از آن انتظار می‌رود. اما باوجود اینکه در دور موتورهای بالا قدرت و گشتاور موجود 40 درصد افزایش میابد، باز هم در بزرگراه‌ها شتاب ثانویه قابل قبولی ندارد.

با همه‌ی این اوصاف در چنین شرایطی (آزادراه و بزرگراه) می‌توان شتاب گرفتن بین سرعت‌های 80 و 112 کیلومتر بر ساعت را از این خودرو به خوبی انتظار داشت.

جالب است بدانید که وقتی برای اولین بار سوار این خودرو می‌شوید، متوجه شدت زیاد ترمز احیا کننده خواهید شد. به‌طوری که وقتی پای خود را از پدال شتاب بردارید، سرعت خودرو به ناگهان کاسته می‌شود. این آپشن بسته به راننده می‌تواند سلیقه‌ای باشد. اما ما برآنیم که قابلیت تنظیم ترمز احیا کننده را داشته باشیم، تا در موقعی آن را به حداقل برسانیم.

این خودرو به طور خودکار به اتکای باتری شروع به کار می‌کند. علاوه برآن به شما اجازه نمی‌دهد مادامی که ظرفیت باتری کمتر از 75 درصد نشده باشد، از مسافت افزونه استفاده کنید. این موضوع برای همیشه ایده‌آل نیست چراکه ممکن است گاهی اوقات سفر شما از آزادراه‌های خارج شهر آغاز شود. پس در چنین مواقعی بهتر است تا شما در ابتدا از مسافت افزونه استفاده کنید.

برای فعال‌سازی مسافت افزونه شما بایستی از کلیدهای بسیاری در صفحه نمایش استفاده کنید.(همین‌طور برای فعال کردن باتری خودرو)

بهتر بود که برای این کار یک دکمه جداگانه بر روی داشبورد تعبیه می‌شد. اما با این حال می‌توانید با فعال کردن کلیدهای میانبر در صفحه نمایش کار سوییچ کردن بین باتری و مسافت افزونه را تسریع ببخشید. در مواقعی که مسافت افزونه مشغول کار است، اطلاعات چندانی در پنل ابزار (به غیر از درصد باتری موجود، میزان سوخت موجود و مسافت قابل پیمایش) برای شما نمایش داده نمی‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت: به لطف پیشرانه‌های برقی این خودروها بسیار بهینه و کم سروصدا تر از سایر نمونه‌ها هستند.

به همین خاطر سایر صداها می‌توانند به داخل کابین سرنشین نفوذ کنند. برای مثال در مدل آّی 3 اس در شرایط جاده‌ای خاصی صدای تایرها به گوش سرنشینان هم می‌رسد. اما اگر بخواهید از مسافت افزونه هم استفاده کنید، آنگاه دیگر مسئله کمی بیشتر از شنیده شدن صدای تایر می‌باشد.

ما سیستم آی‌درایو بی ام و را به عنوان بهترین دستیار صوتی راننده می‌شناسیم. بخش اعظم این محبوبیت به دلیل وجود صفحه تماس قابل گردش و کلیدهای میانبر می‌باشد. همین موجب شده تا دیگر راننده هنگام رانندگی مجبور نباشد تا از دکمه‌های کوچک صفحه نمایش استفاده کند. در آخرین به‌روزرسانی این سیستم، محیط کاری بهینه‌تری در اختیار شما قرار گرفته است.

قابلیت زوم خودکار و دستی نقشه، از جمله قابلیت‌های کارامد بروزرسانی اخیر است. ناگفته نماند که هدلایت‌های این خودرو با نور سفید خیره‌کننده و گستره‌ی تابش وسیع (که امروزه در تمامی نسخه‌های آی 3 موجود می‌باشد) کارایی بسیار منحصر به فردی را در هر 2 زاویه تابش دارد.

مدل آی 3 دنده‌ای متفاوت با سایر خودروهای امروزی دارد. در عوض شما برای تعویض حالت جعبه دنده یک اهرم کنترلی را که در سمت راست ستون فرمان قرارگرفته است را می‌چرخانید. در تمام مدل‌های بی ام و که از دنده اتومات بهره می‌برند، تعویض حالت جعبه‌دنده دقیقا در خلاف جهتی که برای مدل آی 3 صورت می‌پذیرد، انجام می‌گیرد. همین مسئله سبب سردرگمی رانندگان خودروهای بی ام و شده است.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


بررسی صرفه و آلایندگی خودروی بی ام و مدل آی 3 اس

همه‌ی مدل‌های برقی آی 3 و آی 3 اس هیچ دی اکسید کربنی را از خود منتشر نمی‌کند. البته وجود مسافت افزونه این مسئله را نقض می‌کند. با در نظر گرفتن مسافت افزونه این میزان از انتشار گاز کربن دی اکسید به 14 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش می‌رسد. این خودرو پیمایشی به انداره‌ی 750 کیلومتر بر گالن را داراست.(البته در رانندگی واقعی با این خودرو دستیابی به این میزان از پیمایش کاملا بسته به این است که چقدر شما در حالت کاملا برقی از این خودرو استفاده می‌کنید)

جالب است بدانید که بی ام و در کاتالوگ این خودرو میزان انتشار گاز اکسید نیتروژن را 0.0007 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش اعلام کرده است. این در حالی است که یافتن میزان آلایندگی اکسید نیتروژن از طریق خودروسازی‌ها، کاری تقریبا ناممکن است.

بی ام و تخمین زده است که این مدل مجموعا پیماشی حدود 330 کیلومتر را در اختیار ما می‌گذارد. از این مقدار،180 کیلومتر در حالت تمام برقی و 150 کیلومتر در حالتی که مسافت افزونه در حال کار است حاصل می‌شود. این در حالی است که طبق بررسی‌های جدیدی که صورت گرفته پیمایش در حالت تمام برقی 185 الی 195 کیلومتر ثبت شده است.

نتیجه‌ی بررسی‌هایی که توسط خودمان صورت پذیرفت نشان می‌دهد که آن میزان از پیمایشی که بی ام و تخمین زده با آنچه که خودمان به آن دست یافتیم مطابقت دارد. رانندگی در بزرگراه و در حالت اسپورت (بدون هیچ تلاشی برای صرفه جویی در انرژی) مسافتی در حدود 145 کیلومتر را برایمان فراهم کرد.

رانندگی در بهینه‌ترین حالت (رانندگی با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت و روی حالت اکو پرو و اکو پرو پلاس در همه جای شهر) برای ما مسافت حداکثری 225 کیلومتر را فراهم کرد.

همچنین رانندگی در حالت کامفورت هم به راحتی مسافتی در حدود 193 کیلومتر را در اختیار ما گذاشت. مسافتی که از مخزن 9 لیتری مسافت افزونه برایمان فراهم شد، چیزی در حدود 112 الی 160 کیلومتر بود. بنابراین بهتر است که برای بازه‌های طولانی از مسافت افزونه استفاده نکنیم. اگر موفق به رعایت این مسئله بشویم، آنگاه مدل آی 3 اس پیمایشی در حدود 56 الی 80 کیلومتر بر گالن را در اختیار ما می‌گزارد. پس در مجموع دست‌یابی به پیمایش ترکیبی 257 الی 386 کیلومتر می‌تواند واقع‌بینانه باشد.

با وجود اینکه در طول یک هفته توانستیم حدودا 600 مایل را با این خودرو طی کنیم. اما بخش عمده‌ی این پیمایش بر عهده باتری‌ها بود. تنها حدود 96 کیلومتر (10 درصد) به کمک مسافت افزونه طی شد.

مدت زمان شارژ این خودرو به بستگی به نحوه شارژ آن دارد. به‌طوری که اگر از شارژرهای خانگی استفاده کنید، مجبور خواهید بود تا برای رسیدن به شارژ کامل، خودرو را به‌طور شبانه شارژ کنید.

اما می‌توانید کار شارژ این خودرو را خیلی سریع‌تر در ایستگاه‌های شارژ عمومی بخصوص در آزادراه‌ها به انجام رسانید.

یکی از شارژرهای فوق‌العاده‌ای که به تازگی روانه بازار شده است و ممکن است نام آن برای بسیاری تازگی داشته باشد، اینست‌شارژ (شارژ آنی) می‌باشد.

درواقع این یک شارژر با توان فوق‌العاده‌ی 50 کیلووات می‎باشد. در عمل می‌تواند توان 48 کیلوواتی را برای شما فراهم کند. با استفاده از این شارژر شما می‌توانید باتری این خودرو را در ظرف مدت 30 دقیقه از 6.5 درصد به 9 درصد برسانید.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قیمت و مدل‌های مختلف

خودروی بی ام و مدل آی 3 اس خودروی ارزان قیمتی نیست. قیمت پایه‌ی آن 35,630 پوند می‌باشد.(این در حالی است که مدل آی 3 اس بدون مسافت افزونه 32,48 پوند ارزش دارد) مدل معمولی این خودرو (آی 3) 29,575 پوند قیمت دارد و مدل مجهز به مسافت افزونه 32,725 پوند قیمت دارد.

با این حال خودرویی که ما کار تست و بررسی را با آن انجام می‌دادیم آپشن‌های مختلفی داشت. طراحی داخلی سفارشی شده به ارزش 2,000 پوند. پکیج پلاس مدل آی 3 اس که شامل رینگ‌های آلیاژ شده، شیشه ضد آفتاب، سیستم صوتی هارمان کاردن. همگی به ارزش 1,100 پوند. دوربین دنده عقب به ارزش 360 پوند. کمربندهای ایمنی سفارشی بی ام و به ارزش 125 پوند. راهنمای صوتی ای‌درایو به ارزش 80 پوند. سیستم هوشمند کمک راننده به ارزش 790 پوند. بلوتوث تقویت شده به همراه درگاه یواس‌بی و کنترل صوتی به ارزش 350 پوند.

اضافه کردن همه‌ی این آپشن‌ها در مجموع 5,210 پوند به هزینه‌ی تمام شده‌ی خودرو اضافه ‌می‌کند.

این خودرو یک مدل فوق‌العاده از یک نمونه خودروی برقی است. اما هنوزم هم سر اینکه قرار است برای خودرویی با پیمایش برقی 160 کیلومتر 40,000 پوند پرداخت کنیم، بحث و جدل وجود دارد.

جمع‌بندی نهایی

خودروی بی ام و آی 3 اس کاستی‌های خودش را هم دارد. ظرفیت 4 نفره‌ی این خودرو و وجود درهای به هم وابسطه سبب شده تا این خودرو آن‌قدرها هم کارآمد نباشد.

علی‌رغم وجود فناوری مسافت افزونه، پیمایش 320 کیلومتری این خودرو در مقایسه با مدل‌های دیزلی و بنزینی و یا حتی آخرین نمونه‌های برقی، چندان چنگی به دل نمی‌زند. قیمت 35,630 پوندی این خودرو (حتی بیشتر موقعی که آپشن هم داشته باشد) در مقایسه با سایر رقبا گران به نظر می‌رسد.

به هر حال اگر دنبال خودروی برقی‌ای هستید که علاوه بر پیمایش خود مسافت اضافه‌تری را هم در اختیار شما قرار دهد، این خودرو می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. خودرویی که در حال حاضر در کلاس خودش هیچ رقیبی ندارد.

به همین دلیل بی ام و مدل آی 3 اس را گران‌تر از سایر خودروهای مشابه عرضه کرده است.

لازم به ذکر است که این خودرو تنها مدل دارای مسافت افزونه، موجود در بازارهای انگلستان است. بنابراین می‌توان گفت که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. فروش بیشتر مدل آی 3(دارای مسافت افزونه) نسبت به سایر مدل‌های تمام برقی، این حقیقت را برایمان آشکار می‌سازد که رانندگان به فناوری مسافت افزونه اطمینان بیشتری دارند.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است ومتن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *