قسمت هفدهم دوره آنلاین
ویدیو قسمت هفدهم دوره آنلاین
تکنولوژی تعویض باتری خودرو برقی
در این ارائه قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم.
۱) تکنولوژی تعویض باتری چیست؟
۲) مزایا و معیاب این تکنولوژی چیست؟
۳) شارژ سریع یا تعویض باتری؟
۴) کاربرد مناسب تعویض باتری چیست؟
در ابتدا ببینیم تعویض باتری چیست. تعویض باتری بر پایه تعویض باتری تخلیه شده با یک باتری پر است. این فرآیند با قرارگرفتن خودرو روی جایگاه تعویض باتری شروع میشود و یک فرآیند خودکار خودرو را در جایگاه دقیق قرار داده و باتری را خارج کرده و با باتری پر جایگزین میکند. باتریهای خالی برای تعویضهای بعدی در ایستگاه شارژ میشوند.
مزایا و معایب روش تعویض باتری خودرو برقی
تعویض باتری چند مزیت دارد : تعویض باتری میتواند بدون نیاز به صرف زمان برای شارژ باتری، یک باتری شارژ شده جدید را فراهم کند. در این مورد اضطراب مسافت قادر به طی کردن کاهش مییابد و تا حدودی مسافت پیموده شده به بینهایت میرسد. باتریها خارج از خودرو شارژ میشوند پس محدودیتی از لحاظ ابعاد، وزن و سطح قدرت شارژر وجود ندارد. باتریها در ایستگاه باقی میمانند تا شارژ شوند که این امر انعطاف پذیری بیشتری در زمان توان شارژ باتری و همچنین زمان آن فراهم میکند. باتریها میتوانند طبق برق محلی شارژ شوند. علاوه بر این تعویض باتری تنها چند دقیقه زمان میبرد که اضطراب انتظار را به طور قابل ملاحظهای کاهش میدهد. اگرچه هنوز چالشهای زیادی وجود دارد تا تعویض باتری مورد قبول بازار قرار گیرد. اول اینکه نیاز به یک رابط استاندارد در بین تولید کنندگان خودرو الکتریکی و ایستگاههای تعویض باتری داریم. دوم اینکه برای صاحبان خودرو الکتریکی راحت نیست که صاحب یک باتری ثابت نباشند. سوم باید یک روش مطمئن برای تخمین وضعیت باتری وجود داشته باشد تا الگوی مصرف باتری را مورد آزمایش قرار دهد. در نهایت اینکه قطع و وصل شدن مکرر اتصال بین باتری و خودرو میتواند مشکلات ایمنی به همراه داشته باشد.
مقایسه تعویض باتری و شارژ سریع
تعویض باتری و شارژ سریع دو روش ممکن برای شارژ سریع باتری هستند. حال قصد داریم این دو روش را با توجه به تعداد بازدیدها، واحد خدمترسان و زمان انتظار با یکدیگر مقایسه کنیم. ابتدا نگاهی به تعداد بازدیدها میاندازیم. به منظور شارژ سریع خودرو الکتریکی شما نیاز دارید به ایستگاه شارژ بروید همانطور که برای پر کردن باک خود به پمپ بنزین میروید. در این تصویر میتوان تعداد متوسط بازدید از هر ابستگاه شارژ که برای هر وسیله نقلیه در هر سال مورد نیاز است را در برابر مسافت طی شده توسط خودرو الکتریکی مشاهده کرد. این اطلاعات بر اساس تحقیقی از بررسی تحرک وسایل نقلیه الکتریکی در هلند است. ۱۹ سناریو مختلف وجود دارد که با توجه به محدوده مسافتی الکتریکی مختلف خودروها تعریف میشود که روی محور x مشاهده میشود. کمترین محدوده ۸۰ کیلومتر و بیشترین ۱۷۰ کیلومتر است. متوسط تعداد بازدیدها همواره برای تعویض باتری کمتر از شارژ سریع است. دلیل این است که در مقایسه با شارژ سریع انرژی بیشتری به ازای هر تعویض باتری منتقل میشود. علت این است که باتری تنها تا ٪۸۵-۷۵ میتواند با شارژ سریع شارژ شود و فراتر از آن قدرت شارژ محدود میشود. در مقابل شما همواره ایستگاه تعویض باتری را با شارژ ٪۱۰۰ ترک میکنید.
شارژ سریع توانی بالاتر یا مساوی ۵۰ کیلووات فراهم میکند و این ممکن است تاثیر شدیدی بر شبکه برق به خصوص در زمان اوج مصرف و هنگامی که چند خودرو با هم شارژ میشوند داشته باشد. در مقابل پروسه شارژ در تعویض باتری میتواند در زمان مطلوب انجام شود. یک سطح توان شارژ که به صورت رایج اعمال میشود، توان ۱۱ کیلوواتی سه فاز است. از نظر زمان سرویس، شارژ سریع بر اساس سطح توان شارژ و ظرفیت باتری که چند درصد شارژ شود نیاز به زمانهای شارژ مختلفی دارد. در اینجا دو مثال داریم. فرض کنید در حالت ایدهآل قدرت شارژ در شارژ سریع 50 کیلووات است و 11 دقیقه زمان میبرد تا خودرو شما برای طی کردن مسافت 80 کیلومتری شارژ شود. اگرچه اگر مسافت مورد نیاز 160 کیلومتر باشد این زمان 22 دقیقه خواهد بود. از طرف دیگر تعویض باتری همواره زمان سرویس مشخصی دارد که میتواند 5 دقیقه یا کمتر باشد. در واقعیت ممکن است درست در زمانی که به ایستگاه شارژ میرسید قادر به تعویض باتری یا شارژ سریع نباشید و باید کمی صبر کنید. درست مثل پمپ بنزین ایستگاه شارژ یا تعویض باتری ظرفیت محدود دارد. ما مطالعهای انجام دادیم که در آن تئوری صفبندی برای مقایسه عملکرد تعویض باتری و شارژ سریع استفاده میشود. پارامترهای کلیدی که میتوانند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از : رسیدن مشتری که شامل توزیع زمان رسیدن مشتریها و فاصله بین آنها میشود. رفتار مشتری که به طور مثال مشتری میخواهد صبر کند یا بعد از زمان کوتاهی آنجا را ترک کند. زمان سرویس که در این مورد زمان شارژ برای شارژ سریع و زمان لازم برای جایگزینی باتری است. نظم سرویس که موارد زیادی برای آن وجود دارد مثل اینکه اولین مشتری که رسیده اولین سرویس را دریافت میکند یا به صورت تصادفی یا اینکه آخرین نفر سرویس را دریافت میکند. معمولا ما مورد اول را برای آنالیز در نظر میگیریم یعنی اولین نفری که رسیده اولین سرویس را دریافت میکند. تعداد واحدهای سرویس که در واقع تعداد نقاط شارژ سریع یا خطوط تعویض باتری است. ظرفیت سرویس تعادلی بین تامین سرویس مناسب ضمن حفظ حداکثر استفاده و کارایی است. پارامتر آخر اتاق انتظار است. محدودیتی وجود دارد که سرویس به تعداد مشخصی از مشتریان تعلق خواهد گرفت. مشتریانی که از راه میرسند ممکن است به دلیل پر بودن ظرفیت سرویس و صف رد شوند. در این مورد مقدار کلیه فضاهای پارک میتوانند به عنوان اتاق انتظار در نظر گرفته شوند.
توان و زمان شارژ
ابتدا زمان انتظار شارژ سریع و تعویض باتری را بررسی میکنیم. پارامترهایی که زمان انتظار شارژ سریع را تحت تاثیر قرار میدهند عبارتند از: محدوده مسافتی مورد نیاز خودرو، توان شارژ و تعداد خروجیهای شارژ در ایستگاه. از طرف دیگر پارامترهای اصلی که زمان انتظار تعویض یاتری را تحت تاثیر قرار میدهند عبارتند از : ظرفیت باتری، تعداد خطوط تعویض باتری، تعداد باتریها در ایستگاه تعویض باتری، توان شارژ باتریهای تخلیه شده و تعداد خروجیهای شارژ. طبق تئوری صف بندی زمان متوسط انتظار برای هر مشتری میتواند به عنوان تابعی از تعداد واحدهای سرویس برای محدوده مسافتی مشخص شناخته شود. در شکل زمان انتظار متوسط بر حسب تعداد واحدهای سوریس برای سه نوع مختلف شارژ سریع مشاهده میکنید. اول شارژ سریع است که بدترین مورد است که به معنی شارژ باتری از مینیمم محدوده مسافتی که تقریبا ۱۰ کیلومتر است تا SOC ٪۸۰ است. دوم شارژ سریع مورد پیک میانگین است که شارژ سریع باتری در پیک مصرف شبانه بر اساس انرژی مورد نیاز رانندگی است. مورد سوم تعویض باتری است. در تصویر مشاهده میشود که برای داشتن زمان انتظار یکسان برای ۱۲۵ کیلومتر محدوده مسافتی، تعویض باتری به تعداد واحدهای سرویس کمتری نیاز دارد. این بدین دلیل است که تعویض باتری به زمان سرویس کمتری در مقایسه با شارژ سریع نیاز دارد. برای تعویض باتری زمان انتظار همچنین میتواند به عنوان تابعی از تعداد باتریها و همچنین تعداد فضاهای شارژ در ایستگاه تعویض باتری باشد. این تصویر نتیجه عددی یک تحقیق شبکهای از هنگ کنگ است. از این دو تصویر میتوان فهمید که میانگین زمان انتظار به تعداد باتریها بسیار حساس است و زمانی که تعداد باتریها افزایش مییابد سریعا به صفر میرسد. اگرچه زمان متوسط انتظار با افزایش فضاهای شارژ به آرامی کاهش مییابد. از این نمودارها مشخص است که بعد از نقاط مشخص دلیلی برای افزایش تعداد واحدها، تعداد باتریها یا تعداد فضاهای شارژ در یک ایستگاه تعویض باتری به منظور کاهش زمان انتظار وجود ندارد.
بررسی یک سناریو
با مراجعه به تحقیقات انجام شده در یک سناریو هلندی، میتوان به تعداد بهینه واحدهای سرویس در ایستگاه شارژ سریع در مقابل محدوده مسافتی خودرو با در نظر گرفتن زمان ۱۰ دقیقهای قابل قبول برای انتظار در صف نگاهی داشت. از این تصویر میتوان فهمید که تعداد واحدهای سرویس با افزایش محدوده مسافتی مورد نیاز روند نزولی به خود خواهد گرفت. اگرچه روند نزولی به طور مشخص برای سه تکنولوژی شارژ متفاوت است. خودروهایی با محدوده بالاتر نیاز به تعداد بازدید کمتری از ایستگاه شارژ سریع در سال دارند و این امر نرخ زمان ورود در هر ایستگاه را کاهش میدهد. بنابراین تعداد واحدهای کمتری میتوانند نیازهای شارژ را برطرف کنند. برای شارژ سریع مورد پیک میانگین، تعداد واحدهای کمتری مورد نیاز است. دلیل این است که انرژی شارژ و زمان شارژ برای این نوع از شارژ همواره پایینتر از بدترین مورد است. بنابراین یک واحد سرویس و در نتیجه کل ایستگاه میتواند به خودروهای بیشتری خدمترسانی کند. این بدین معنی است که کل ایستگاه شارژ میتواند ترافیک یکسان را با واحدهای شارژ کمتری انجام دهد. در نهایت تنها یک سوم واحدهای سرویس برای تعویض باتری مورد نیاز است. از آنجایی که زمان سرویس برای تعویض باتری کمتر است که حدود ۵ دقیقه میباشد، ترافیک یکسانی از خودروها میتوانند با واحدهای سرویس کمتر توسط تعویض باتری شارژ خود را دریافت کنند.
یک پارامتر کلیدی دیگر که برای تعویض باتری باید در نظر گرفت تعداد اضافی باتریهای مورد نیاز برای رضایت از مشخصات مسیر است. برای سناریو تعویض باتری، باتریهای on-board برای راندن وسیله نقلیه و باتریهای اضافی در ایستگاه برای شارژ و آماده بودن برای تعویض لازم هستند. در مقابل شارژ سریع نیاز به باتریهای اضافی ندارد. در تحقیق انجام شده توسط سناریو هلندی، فرض شده که ۱۰ دقیقه زمان متوسط انتظار در صف است و توان شارژ در ایستگاه تعویض باتری ۱۰.۸ کیلووات بوده و هر شبیه سازی تعویض باتری با ٪۸۰ باتری اضافی شروع شده است. این نمودار تعداد باتریهایی که باید همیشه شارژ کامل و آماده تعویض در ایستگاه باشند را به عنوان تابعی از محدوده مسافتی خودرو الکتریکی نشان میدهد. بسته به زمان رسیدن خودرو الکتریکی این باتریهای همیشه شارژ میتوانند اضافی در نظر گرفته شوند و بخشی از آنها ضروری نباشد. از این نمودار میتوان مشاهده کرد که برای خودروهای الکتریکی با محدوده مسافتی بالاتر و ظرفیت باتری بیشتر تعداد باتریهای آماده کمتری در ایستگاه شارژ نیاز است چراکه باتریهای با ظرفیت بالاتر به زمان طولانیتری برای شارژ مجدد نیاز دارند. بنابراین درصد باتریها که منتظر شارژ شدن یا در پروسه شارژ هستند در مقابل محدوده خودرو الکتریکی در نمودار بنفش به نمایش درآمده است. این به راحتی با ٪۸۰ نقاط شبیهسازی منهی تعداد باتریهایی که همیشه از شارژ پر هستند محاسبه میشود. این نشان میدهد که اگر محدوده خودرو الکتریکی بالاتر باشد حداقل باتریهای اضافی در ایستگاه تعویض باتری کاهش مییابد.
با بررسی کمی و کیفی تعویض باتری قصد معرفی چند مورد از کاربردهای آن را داریم. مثال اول تدارکات مسیر ثابت است. فرض کنید یک سوپرمارکت زنجیرهای در شهر وجود دارد که چند مرکز توزیع مسئولیت توزیع کالا به هر فروشگاه از طریق ناوگان کامیونهای تحویل دهنده بر عهده دارد. در این مورد کامیونها میتوانند الکتریکی باشند و هر مرکز توزیع میتواند به امکانات تعویض باتری تجهیز شود. زمانی که کامیونها به مرکز توزیع برمیگردند این شانس را دارند که در صورت لزوم باتری خود را تعویض کنند. مثال دوم حمل و نقل عمومی است که ناوگان اتوبوسی به طور معمول بین مقصد ثابت و از طریق مسیرهای ثابت رفت و آمد میکنند. این امر همچنین باعث میشود که تعویض باتریها بسیار راحت و مناسب اجرا شود چراکه اتوبوسهای برقی میتوانند باتری خود را در ایستگاههای مرکزی یا یکی از مقصدهایی که تجهیزات تعویض باتری در دسترس است تعویض کنند.
برای دیدن قسمتهای بعدی دوره اینجا کلیک کنید
برای دیدن قسمتهای قبلی دوره اینجا کلیک کنید
Like!! Great article post.Really thank you! Really Cool.