نیسان لیف | نگاهی به پرفروش‌ترین خودرو برقی تمام دوران

نیسان لیف

همه چیز درباره خودرو برقی نیسان لیف مدل e+

مزیت کلیدی این خودرو در مقایسه با نسخه‌های پیشین خود، افزایش پیمایش آن است. در حال حاضر این مقدار به 239 مایل(285کیلومتر) افزایش یافته است.

مشخصات کلیدی


مدل/سایز موتور : موتور 62کیلو وات ساعتی نیسان لیف e+


سوخت: برق


مصرف ترکیبی سوخت: نامشخص


بازنگری کلی

پیمایش 239 مایلی(285 کیلومتر)، این مدل را به یک خودروی مناسب برای رانندگی روزمره مبدل کرده است.

تجهیزات ارتقا یافته و عملکرد بهینه باعث شده است تا این خودرو در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزلی، تجربه و حس  بهتری را به راننده منتقل کند.

حال که پیمایش این خودرو بهبود یافته است، چالش اصلی این خودرو فقدان سیستم تنظیم فرمان است.

در طول هفته‌ای که ما کار رانندگی را با این خودرو را در انگلستان آغاز کردیم، برای‌مان به اندازه کافی اثبات شد که مشکل اصلی خود خودروی برقی نیست بلکه سازوکار سیستم همگانی شارژ خودروی برقی در انگلستان است.

Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric
Hyundai-Kona-Electric
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy

پیش زمینه

خودروی نیسان مدل لیف اولین مدل از خانواده خودروهای الکتریکی بود که بطور انبوه تولید شد. از زمان رونمایی این خودرو، فروش فوق‌العاده ای در انگلستان و اروپا داشت(این مدل رنک اول فروش را در میان خودروهای الکتریکی در سال 2018 کسب کرد).

مدل‌های آغازین خودرو پیمایشی در حدود 100 مایل(160 کیلومتر) دارند و حتی این مقدار در زمستان کمتر بود. همین مسئله عاملی شد تا رانندگانی را که قصد داشتند خودروهای بنزینی و دیزلی خود را با مدل برقی تعویض کنند، از کار خود منصرف کند. جدیدترین مدل خودروی نیسان لیف ای+ پیمایشی به گستره‌ی 239 مایل(385کیلومتر) دارد(بر اساس استانداردهای جدید)، که همین موضوع سبب می‌شود تا این مدل به ماشین‌سواران پیشنهاد شود.

طراحی و مهندسی

این مدل، یک خودروی 5 نفره با 5 درب است که صندوق عقب آن 285 لیتر گنجایش دارد.طراحی بیرونی جدیدترین مدل لیف در مقایسه با نسخه‌های پیشین خود پیشرفتی شگرف داشته است. حتی می‌توان گفت که این طراحی خیلی به مد امروزی نزدیک است.

ناگفته نماند که طراحی داخلی هم نسبت به گذشته ارتقا یافته است.

اندک تغییرات اساسی در داخل خودرو مهندسی شده است. باتری(لیتیوم-یونی) بزرگتر به ظرفیت 62 کیلووات ساعت که در نسخه جدید لیف طراحی شده است، این امکان را فراهم کرده تا 55درصد ظرفیت بیشتر در کنار  25 درصد چگالی انرژی بیشتر فراهم شود. این در حالی است که اندازه و ابعاد پک باتری در مقایسه با باتری40 کیلووات ساعتی، تغییری نکرده است. بیشینه قدرت خروجی و گشتاور این خودرو هم به ترتیب به 217   و 340 نیوتن متر افزایش یافته است. در نهایت این اقدامات سبب شده تا شتاب با قدرت بیشتری فراهم ‌شود.

باتری‌ها در کف خودرو جای گرفته اند(پایین بودن مرکز جرم آن موجب کنترل بهتر خودرو شده است).موتور الکتریکی آن در زیر کاپوت قرارگرفته است و قدرت تولیدی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


تجربه رانندگی با خودروی نیسان لیف مدل e+

حس و حال رانندگی با این خودرو مشابه با سایر خودروهای برقی است. این خودرو به آرامی و بدون هرگونه صدا به راه می‌افتد. با گشتاور 340 نیوتن متری موجود، شتابی یکنواخت و خطی را برای راننده به ارمغان می آورد. در طول هفته‌ای که ما نیسان لیف را مورد بررسی قرار دادیم، رانندگی در تمام جاده‌های ممکن را امتحان کردیم. از آزادراه‌های خارج از شهر تا خیابان‌های شهری و هر راهی که در دسترس بود. از جمله جاده‌های مناطق بادخیز و مناطق ناهموار. در تمامی مواردی که از آن یاد شد، نیسان لیف به راحتی به راه می‌افتاد و شتاب می‌گرفت.(این خودرو صفر تا صدی  در حدود6.9 ثانیه دارد).

این مدل همانطور که سواری بسیار راحت و بی‌صدا دارد، از نظر آلایندگی هم خودرویی پاک محسوب می‌شود.

این خودرو از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک با دو حالت “بی” و “دی” بهره می‌برد.حالت “بی”  ترمز احیا کننده بیشتری را در دستور کار خود دارد. در این حالت موتور کار ترمز را انجام می‌دهد. این حالت بیشتر در نواحی‌ای که پیچ و پستی بلندی‌های بسیاری دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال مدل لیف آپشنی به نام “ای-پدال” دارد. زمانی که فعال می‌شود، ترمزاحیا کننده به حداکثر میران خود می‌رسد. بدین صورت رانندگی بصورت تک پداله ممکن می‌شود. کافیست که پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا خودرو، خود با سیستم احیا کننده کار ترمز را انجام دهد.گاهی اوقت فعال سازی آپشن “ای-پدال” ممکن است مفید واقع شود. اما بعضی وقت‌ها هم ترجیح می‌دهید که این آپشن را غیرفعال نگه دارید. اما بطور کلی این آپشن چه روشن چه خاموش باشد، ما ترجیح می‌دهیم که سیستم انتقال قدرت ما روی حالت “بی” قرار گرفته باشد. اما نکته‌ای که با توجه به سایر خودروهای برقی می‍‌توان دریافت، کنترل شدت ترمز احیا کننده توسط اهرم روی فرمان می‌باشد.

همچنین آپشن دیگری به نام  “اکو” وجود دارد. این آپشن پیمایش خودرو را به بیشترین میزان ممکن می‌رساند.(مثلا در مواقعی که ایستگاه عمومی شارژ مختل باشد،این آپشن کارآمد می‌باشد)

برای آگاهی از چالش‌های دیگر این خودرو به موشکافی بیشتر این مدل می‌پردازیم.

در اکتوبر 2017 ما برای بازدید از آخرین نسخه نیسان لیف راهی شهر اسلو در نروژ شدیم. اولین کاری که کردیم سر زدن به داخل خودرو بود، تا ببینیم که آیا نیسان توانسته که یک خودرو با مکانیسم ستون فرمان قابل تنظیم معرفی کند یا خیر.(که بر خلاف انتظار ما، امکان رانندگی با این خودرو فراهم نبود).

بعد از چند لحظه که سعی کردیم فرمان را جابجا کنیم به این نتیجه رسیدیم که آن پیشرفتی که ما از این مدل انتظار داشتیم هنوز محقق نشده است.این مسئله همچنان برای مدل لیف ای+ یک چالش به شمار می‌رود. این بدان معناست که هنوز بسیاری از افراد به دلیل ثابت بودن موقعیت فرمان، نمی‌توانند به یک پوزیشن مناسب برای رانندگی دست یابند(فرمان این خودرو در نزدیکی داشبورد و در فاصله زیادی از صندلی راننده قرار دارد).

با وجود اینکه این خودرو همانند سایر خودروهای برقی از سواری فوق‌العاده ای برخوردار است اما سواری این خودرو بدلیل فقدان سیستم تنظیم ستون فرمان به چالش کشیده شده است. گذشته از این مسئله، تجربه سواری این خودرو بطور کلی لذت بخش است. اما در سرعت‌های بالا این خودرو شناور به نظر می‌رسد(عوض اینکه روی آسفالت به نظر برسد).

در سرعت‌های پایین اگر بخواهید که به طور ناگهانی شتاب بگیرید بخصوص در مسیرهای خیس، با درجا چرخیدن چرخ‌ها مواجه می‌شوید(دلیل آن قرار گرفتن دیفرانسیل در جلوی این خودرو است).

در مقایسه با سایر رقبا سیستم infotaimant این خودرو قدیمی است. بخصوص سامانه ساتناو ( سیستم نقشه و مسیریابی) ، که جای پیشرفت بسیاری دارد.

صفحه نمایش بسیار کوچک است و هنگامی که از ساتناو برای مسیریابی در اتوبان و آزادراه‌ها استفاده می‌کنید، نیمی از صفحه نمایشگر برای نمایش مراکز خدماتی پیش رو و خروجی‌ها اشغال می‌شود. در آخر فضای اندکی برای نمایش نقشه راه باقی می‌ماند. گرافیک و وضوع نمایشگر جزییات آنچنانی را در اختیار شما نمی‌گذارد. رنگ‌های قرمز و آبی مسیر واقعا واضح نیستند به خصوص در شب هنگامی که پس زمینه نمایشگر تیره است.

بررسی صرفه اقتصادی و آلایندگی(زیست محیطی)

تمام مزیت این خودرو در یک نکته خلاصه می‌شود و آن هم عدم آلایندگی است. علاوه بر آن آخرین نسخه از این مدل هم پیمایش 239 مایلی(285 کیلومتر) دارد(بر اساس استانداردهای جدید).

ما پیمایش این خودرو را در دنیای واقعی بررسی کردیم. با یک بار شارژ کامل این خودرو توانستینم 243 مایل(391کیلومتر) را با آن بپیماییم. استانداردهای جدید بسیار دقیق هستند و بر اساس آن این میزان از پیمایش در فواصل شهری به 319 مایل(513کیلومتر) افزایش می‌یابد.

بیشتر مردم خودروهای برقی خود را در خانه شارژ می‌کنند. درحالی که بوسیله یک شارژر خانگی 7 واتی می‌توان باتری خودرو را بطور کامل در 11 ساعت و 30 دقیقه شارژ کند. این میزان از  شارژ در هنگام استفاده از پریزهای خانگی به 32 ساعت افزایش می‌یابد. در سفری که با این خودرو داشتیم(از منچستر به ناتیگهام و در امتداد آن به ملتون موبری) مجبور بودیم که از ایستگاه‌های عمومی شارژ خودرو برقی استفاده کنیم. فلسفه استفاده از این ایستگاه‌ها داستان جدایی دارد که ما در جای دیگر به آن پرداخته ایم.

اما به طور خلاصه می‌توان گفت 99 درصد افرادی که در سوییچ کردن به سمت خودرو برقی مردد هستند، نمی‌توانند با دردسر استفاده از شارژرهای عمومی کنار بیایند. آن‌ها باید به ازای هر ایستگاه شارژ یک اپلیکیشن مجزا را نصب کنند. این دردسر هنگامی به اوج خود می‌رسد که ایستگاه مدنظر مختل باشد.

اگر توانستید  ایستگاه شارژی را پیدا کنید که مختل نباشد، آن وقت مدل لیف با یک فست شارژر با ظرفیت 100 کیلو وات پذیرای شماست.

نیسان اظهار داشته است : مدل لیف به یک محافظ باتری مجهز شده است، که باتری را در برابر فست شارژهای مکرر در طول بازه زمانی اندک محافظت می‌کند. اگر دمای باتری سیستم محافظ آن را فعال کند، مدت زمان بیشتر طول می‌کشد تا باتری شارژ شود. این مسئله لزوما بدان معناست که شما نمی‌توانید فست شارژ این خودرو را بطور مکرر استفاده کنید.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قیمت و مدل‌های مختلف

خودروی نیسان لیف e+ با رنگ قرمز متالیک 36,670 پوند قیمت دارد. البته این قیمت بعد از تخصیص یارانه دولتی3,500 پوندی برای این مدل خودروها می‌باشد.

خودرویی که کار تست را با آن پیش گرفته بودیم از یک آپشن روی سفقش بهره می‌برد که در مجموع این خودرو برای ما 36,820 پوند هزینه تراشید.

همچینین مدل دیگری از این خودرو به نام لیف (بدون ای+) موجود است که قدرت 150 اسب بخاری و پیمایش 168 مایلی(270کیلومتر) دارد. قیمت این مدل از 27,995 پوند شروع می‌شود.

 فاکتوری که در حال حاظر مردم را مشتاق به خرید مدل لیف (همانند سایر خودروهای برقی) می‌کند، مالیات این دسته از خودروهاست. از آپریل 2020 قرار است مالیات خودروهای برقی در انگلستان 0 درصد بشود.( در حال حاظر این نرخ برای خودروهای برقی 16 درصد است)

با وجود اینکه هنوز ممکن است خودروهای برقی گران‌تر از سایر خودروهای بنزینی و دیزلی باشند اما هزینه‌های جاری خودروی برقی در حدود یک پنجم مدل‌های مشابه بنزینی و دیزلی می‌باشد.

جمع بندی نهایی

خودروی نیسان مدل لیف ای+ گزینه خوبی برای رانندگی به شمار می‌رود. نداشتن هرگونه آلایندگی این خودرو را برای گشت و گذارهای داخل شهر مناسب کرده است. در مقایسه با نسخه اولیه لیف، استایل و ظاهر تکامل یافته ای دارد. پیمایش 239 مایلی(385 کیلومتر) آن موجب شده تا افکار بسیاری را به سمت خرید این خودرو جذب کند.

با این حال چالش اصلی برای این خودرو وجود رقبایی نظیر هیوندای و کیا می‌باشد. مدل‌هایی همچون کیا ای-نیرو و هیوندای کونا و خودروی برقی جدید کیا سول(که پیش تر به بررسی آن پرداختیم).هر سه این مدل‌ها پیمایش بیشتر (در حدود 280 مایل) و قیمت کمتری در مقایسه با نیسان مدل لیف دارند. برای مثال هیوندا کونا 32,845 پوند ارزش دارد. پس چیزی حدود 3,825 پوند ارزان‌تر از مدل لیف است. هر دو مدل از خودروهای هیوندا و کیا مجهز به سیستم تنظیم ستون فرمان هستند. این مسئله سبب می‌شد تا رانندگی راحت‌تری به ارمغان بیاورد. اما چالش اصلی این است: قرار نیست که 40 مایل پیمایش بیشتر سبب شود که دیگر مشکلی با زیرساخت‌های ایستگاه‌های عمومی شارژ در انگلستان نداشته باشیم نداشته باشیم. این مسئله خود به تنهایی می‌تواند یک فاکتور اساسی در انتخاب اینگونه خودروها باشد.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است ومتن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *